Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 7. Slöjd – Textil

Lektionsplanering

Årskurs: 7
Ämne: Slöjd
Tema: Textil

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I slöjdämnet för årskurs 7 behandlas grundläggande tekniker och metoder inom textil och sömnad, samt hur man kan förbereda och genomföra en textilproduktionsprocess. Eleverna ska också få insikt i materialval och miljöpåverkan från val av textilier.

Kunskapskrav

Eleven kan genomföra slöjdprocesser för att tillverka produkter i olika material och kan välja lämpliga verktyg och tekniker för detta.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till textilarbete (10 min)

  • Presentera syftet med lektionen och vad eleverna kommer att göra.
  • Visa exempel på textila produkter som kan skapas under lektionen.
  • Diskutera betydelsen av materialval och grundläggande säkerhet vid arbete med verktyg.

Genomgång av grundläggande sömnadstekniker (15 min)

  • Demonstrera olika sömnadstekniker, som exempelvis raksöm och zigzag.
  • Ge exempel på när och varför dessa tekniker används.
  • Låt eleverna ställa frågor om teknikerna.

Materialhantering och verktygsgenomgång (10 min)

  • Visa vilka material som kommer att användas under lektionen.
  • Gå igenom säker hantering av verktyg som saxar och symaskiner.
  • Diskutera vikten av att hålla arbetsområdet rent och organiserat.

Planering av projekt (10 min)

  • Låt eleverna skissa en enkel design av en textilprodukt de vill skapa.
  • Diskutera materialval och hur de kan implementera de lärda teknikerna i sina projekt.
  • Låt eleverna dela sina idéer med varandra och ge feedback.

Avslutning och förberedelse för arbete (5 min)

  • Sammanfatta lektionens innehåll och svara på eventuella kvarstående frågor.
  • Förbered eleverna för nästa steg i produktionen, som att börja arbeta med sina valda projekt vid nästa lektion.

Aktivitet

Eleverna ska under lektionen planera och skissa på en enkel textilprodukt, exempelvis en kinakasse, en necessär eller en kudde. Nästa steg blir att börja materialisera sina idéer vid kommande lektion. Aktiviteten syftar till att förstärka deras förståelse för designprocessen och praktisk tillämpning av de tekniker de har lärt sig.
Beräknad tidsåtgång: 50 minuter

Exit-ticket

  • Vad är en raksöm?
    Svar: En vanlig söm där tråden sys rakt igenom tyget.
  • Vilket verktyg används för att klippa tyg?
    Svar: En sax.
  • Nämn en säkerhetsregel vid användning av symaskin.
    Svar: Håll alltid fingrarna borta från nålen när maskinen är igång.
  • Vad ska man tänka på när man väljer material för sin textila produkt?
    Svar: Tänk på hållbarhet, funktion och färgval.
  • Vad är syftet med att skissa sin design innan arbete?
    Svar: Det hjälper till att visualisera och planera produkten innan man börjar arbeta med den.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en kort beskrivning (200 ord) av den textila produkt de tänker skapa. Beskrivningarna ska inkludera val av material, tekniker de planerar att använda och varför de valde just den produkten.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan eleverna ges i uppdrag att skapa en detaljerad produktionsplan för sin textila produkt. Den ska innehålla stegen i tillverkningsprocessen, val av specifika material och verktyg samt en tidsplan för när de olika delarna av arbetet ska genomföras. Eleverna kan även uppmanas att reflektera över miljöpåverkan av sina val.

Förslag för nästa lektion

Arbete med textilprodukten

I nästa lektion kommer eleverna att börja arbeta praktiskt med sina skisser och påbörja skapandet av sina textilprodukter. Det är viktigt att eleverna tillämpar de tekniker och processer de diskuterade i dagens lektion. Kunnande om att använda verktyg och material har en central roll i nästa lektion där de även ska kunna visa upp sina framsteg.

Förberedelser

  • Förbered och samla in material och verktyg som eleverna kommer att behöva för att arbeta med sina textilprodukter.
  • Gör en demonstration av de tekniker som ska ingå i lektionen.
  • Skapa exempel på textila produkter för demonstration och inspiration för eleverna.

Modern Tillbaka-knapp
×