Lektionsplanering
Årskurs: 5
Ämne: Slöjd
Tema: Textil, lappteknik
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll täcker grunderna i lappteknik och användning av olika textila material. Eleverna får möjlighet att lära sig om mönster, färgval och funktionella aspekter i skapandet av textila produkter.
Kunskapskrav
Eleven kan genomföra enkla slöjdprocesser inom textilslöjd och välja lämpliga material, tekniker och verktyg. Eleven kan också utföra vissa mönster och redogöra för genomförandet av deras slöjdarbeten.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till lappteknik (10 min)
– Presentera vad lappteknik är och dess historia.
– Visa exempel på färdiga projekt gjort med lappteknik.
– Diskutera vilka material och verktyg som behövs för att utföra tekniken.
Genomgång av material och verktyg (15 min)
– Gå igenom olika typer av tyg och deras egenskaper.
– Visa hur man använder symaskin och andra redskap som sax och nål.
– Beskriv vikten av säkerhet och hur man handskas med verktygen.
Arbeta med lappteknik (20 min)
– Ge eleverna tid att börja arbeta med sina projekt.
– Cirkelar runt i klassrummet för att ge individuell feedback och stöd.
– Uppmuntra eleverna att diskutera sina idéer med varandra.
Reflektion och avslutning (5 min)
– Be eleverna att reflektera över vad de har lärt sig under lektionen.
– Samla in tankar om svårigheter och framgångar de haft under arbetet.
– Diskutera nästa lektion och vad som kommer att hända då.
Aktivitet
Eleverna ska designa och skapa en enkel lappteknikprodukt, exempelvis en liten necessär eller ett dekorativt tygstycke. Aktiviteten kan kopplas till lektionens tema genom att eleverna får praktisera det de har lärt sig om lappteknik, samtidigt som de får möjlighet att uttrycka sin kreativitet.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
– Vad är lappteknik?
Svar: En teknik där man syr ihop olika tygbitar för att skapa en ny produkt.
– Vilka material kan användas i lappteknik?
Svar: Olika typer av tyg, tråd, och eventuellt knappar eller applikationer.
– Nämn en säkerhetsåtgärd när man använder symaskin.
Svar: Att alltid hålla fingrarna borta från nålen när maskinen är igång.
– Vad är en vanlig produkt som kan göras med lappteknik?
Svar: Till exempel väskor, kuddar eller lapptäcken.
– Vad har du lärt dig idag om material och verktyg?
Svar: Eleverna ska ge ett exempel på något material eller verktyg de har lärt sig om, till exempel “Jag lärde mig att använda en symaskin.”
Hemläxa
Eleverna får i hemläxa att skissa en design för ett lapptekniksprojekt som de vill göra i nästa lektion. Skissen ska innehålla färgval och materialbeskrivning. Längd: 1–2 sidor.
Fördjupningsuppgift
Elever som vill fördjupa sig kan skapa en mer avancerad lappteknikprodukt, till exempel en quiltad väska eller en större duk, och skriva ett dokument om processen de genomförde, inklusive beskrivningar av problem som uppstod och lösningar som de använde. Uppgiften ska uppmuntra elever till att använda olika tekniker och material, samt att reflektera över deras lärande.
Förslag för nästa lektion
Fortsatt arbete med lappteknik
I nästa lektion kommer eleverna att fortsätta arbeta med sina lappteknikprojekt. Fokus kommer att vara på att laga delar och foga samman dem på ett skillfuldt sätt. Genom att bygga vidare på vad de har lärt sig, kan de fördjupa sina kunskaper i tekniken.
Det är viktigt att nästa lektion erbjuder tid för både kreativitet och problemlösning, för att hjälpa elever att tänka kritiskt kring sina designval och hur de kan förbättra sina arbeten.
Förberedelser
– Samla in och förbereda nödvändiga material och verktyg för lektionen.
– Förbereda exempel på lappteknikprodukter att visa något exempel för inspiration.
– Förbereda plats för grupparbete och individuell feedback under aktivitet.