Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 7. Träslöjd – Hållbara produkter

Lektionsplanering

Årskurs: 7

Ämne: Träslöjd

Tema: Skapande av hållbara produkter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Undervisningen ska omfatta hur man planerar och tillverkar produkter med hänsyn till hållbar utveckling och vilka materialval som främjar detta. Eleverna ska även få kunskap om återvinning och hur man kan använda restmaterial i sitt skapande.

Kunskapskrav:

Eleven planerar och genomför arbetsprocesser i slöjd och kan använda tekniker och verktyg på ett säkert sätt. Eleven kan även reflektera över sina val av material och deras hållbarhet samt redogöra för hur de kan återanvändas.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till hållbarhet i träslöjd (10 min)

  • Presentera begreppet hållbarhet och dess betydelse i slöjd.
  • Diskutera hur olika material påverkar miljön och hållbarheten.
  • Ge exempel på hållbara materialval.

Materialgenomgång (10 min)

  • Gå igenom olika typer av trä och återvinningsmaterial som kan användas.
  • Diskutera fördelarna med att återanvända material i skapandeprocessen.
  • Visa exempel på produkter som kan tillverkas av restmaterial.

Planering av projekt (15 min)

  • Låt eleverna brainstorma idéer för produkter de skulle vilja skapa med hållbarhet i fokus.
  • Eleverna ska skriva ner sina idéer och planera materialval, verktyg och tillvägagångssätt.
  • Gå runt och ge feedback på deras förslag.

Tillverkningsmoment (15 min)

  • Ge eleverna tid att påbörja tillverkningen av sina valda produkter.
  • Uppmana dem att tänka på säkerhet och hållbarhet under hela processen.
  • Observera och stödja eleverna i deras arbete.

Aktivitet

Eleverna kommer att skapa ett eget projekt där de designar och tillverkar en hållbar produkt av trä eller restmaterial. De får välja mellan att göra en praktisk produkt, som en förvaringslåda, eller en mer kreativ skapelse, som en dekorativ skulptur. Fokus ska ligga på att använda så mycket återvunnet material som möjligt. Under skapandeprocessen ska eleverna dokumentera sina idéer och beslut, samt reflektera över hur deras val påverkar miljön.

Exit-ticket

  • Vad är hållbarhet i relation till material? (Hållbarhet innebär att använda material på ett sätt som inte skadar miljön eller framtida resurser).
  • Nämn ett hållbart material som kan användas i träslöjd. (Exempel: Återvunnet trä).
  • Hur kan restmaterial komma till användning i nya projekt? (Restmaterial kan ofta formges om till nya produkter).
  • Varför är det viktigt att tänka på säkerhet när man arbetar med verktyg? (För att förebygga olyckor och skador).
  • Ge ett exempel på en kreativ produkt som kan göras av återvunnet material. (Exempel: En blomkruka av gamla träbitar).

Hemuppgift

Eleverna ska göra research om en hållbar produkt tillverkad av trä eller återvunnet material. De ska skriva en kort rapport (1-2 sidor) där de beskriver produktens syfte och hur den bidrar till hållbar utveckling. Rapporten ska även innehålla en ritning eller skiss av produkten.

Citat

”Det vi gör idag, kan påverka framtiden.” – Mahatma Gandhi, 1869. Citatet betonar vikten av våra handlingar och val idag, vilket är centralt för att förstå hur hållbarhetsfrågor relaterar till våra skapande i träslöjd.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Återvinning och kreativitet i träslöjd”. Den föreslagna lektionen syftar till att utforska hur återvunna material kan användas för att skapa innovativa och funktionella produkter.


Modern Tillbaka-knapp