Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 8. Engelska – Att skriva en recension

Lektionsplanering

Årskurs: 8

Ämne: Engelska

Tema: Att skriva en recension av en bok eller film

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att utveckla elevernas förmåga att skriva och formulera sina tankar i recensioner av böcker och filmer. Genom att analysera och reflektera över innehållet ska eleverna öva på sin engelska skrivfärdighet, sätta ord på sina åsikter och använda relevant terminologi. Lektionen kommer att ge dem möjlighet att kritiskt granska medier och uttrycka sina egna insikter.

Betygskriterier

  • Eleven kan skriva en klart strukturerad och sammanhängande text som beskriver och analyserar en bok eller film.
  • Eleven kan uttrycka sina åsikter och argumentera för dem på engelska.
  • Eleven kan använda relevant vokabulär och skrivkonventioner i sina recensioner.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till recensioner (10 min)

  • Förklara vad en recension är och dess syfte. Diskutera skillnader mellan en recension och en sammanfattning.
  • Ge exempel på vad en recension bör inkludera, såsom: en kort sammanfattning, personlig åsikt, och rekommendation.
  • Ställ frågor på engelska: “What do you look for in a good book or movie review?” och samla elevernas svar.

Genomgång av exempel på recensioner (15 min)

  • Dela ut exempel på recensioner av böcker och filmer. Be eleverna läsa texterna och identifiera de olika delarna av recensionen.
  • Diskutera med klassen: “What makes these reviews effective?” och “What could improve them?”.

Förberedelse av egna recensioner (15 min)

  • Be eleverna välja en bok eller film de vill skriva om.
  • Låt dem göra en lista över vad de vill inkludera i sin recension (exempelvis huvudteman, karaktärer, betydelse).
  • Uppmana dem att skriva en “thesis statement” som sammanfattar deras åsikt om boken eller filmen.

Skrivande av recensioner (10 min)

  • Eleverna ska börja skriva sina recensioner baserat på de anteckningar de gjort.
  • Ge dem tid att strukturera sina texter och inkludera sina åsikter och reflektioner.
  • Cirkulera i klassrummet för att ge individuell feedback och stöd.

Diskussionsfrågor

  • A. How do personal experiences influence your opinions about a book or movie?
  • B. What writing techniques can enhance a review’s effectiveness?
  • C. How does cultural context influence how we perceive stories in books and films?

Aktivitet

Eleverna ska avsluta sina recensioner hemma, se till att de bearbetar sina texter. De uppmuntras att inkludera en kort analys av något tema eller karaktär från boken eller filmen.

Exit-ticket

  • What challenges did you encounter while writing your review?
  • How did analyzing other reviews help you in your own writing?
  • Which part of writing a review do you find the most interesting?
  • What one piece of advice would you give to a classmate about writing reviews?
  • What words or phrases from today’s lesson do you find most relevant?

Hemuppgift

Eleverna ska skicka in sin färdiga recension av den valda boken eller filmen. De uppmanas att dela sina recensioner i par och ge varandra konstruktiv feedback.


Modern Tillbaka-knapp