Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 8. Teknik – Internet

Lektionsplanering

Årskurs: 8

Ämne: Teknik

Tema: Internet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

  • “Internet och några andra globala tekniska system samt deras fördelar, risker och begränsningar.”
  • “Möjligheter, risker och säkerhet vid teknikanvändning i samhället, däribland vid lagring av data.” [Lgr 22, Teknik, Åk. 7-9]

Betygskriterier

  • “Eleven ger exempel på tekniska lösningar och beskriver på ett enkelt sätt några av deras för- och nackdelar för individ och miljö samt hur de har förändrats över tid.” [Lgr 22, Teknik, Åk. 9 – Betyg E]

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Internet (10 min)

  • Förklara vad internet är och dess grundläggande funktioner.
  • Diskutera kort hur internet har förändrat kommunikation och information.
  • Ge exempel på vanliga användningsområden för internet.
  • Presentera olika typer av tjänster som erbjuds via internet (sociala medier, e-post, online-spel).

Fördelar med Internet (10 min)

  • Diskutera positiva effekter av internetanvändning i samhället.
  • Ge exempel på hur företag och individer har gynnats av internet.
  • Analysera hur utbildning har förändrats genom tillgång till information.
  • Lift fram fördelar inom medicin och forskning.

Risker med Internet (15 min)

  • Be eleverna att identifiera risker kopplade till internetanvändning.
  • Diskutera frågor relaterade till integritet och säkerhet online.
  • Analysera exempel på nätmobbning och dess konsekvenser.
  • Ge exempel på cyberbrott och misstänkt aktivitet som kan ske online.

Diskussion och reflektion (15 min)

  • Dela in eleverna i små grupper för att diskutera lärdomar från lektionen.
  • Be dem reflektera över egna erfarenheter av internet.
  • Diskussion om hur man kan navigera säkert online.
  • Sammanfattning av vad som lärt sig om fördelar och risker.

Ämnesbegrepp

Begrepp Förklaring Etymologi
Internet Ett globalt datanätverk som förbinder datorer och andra enheter världen över. Från latin “inter” (mellan) och “net” (nät)
Cyberbrott Brott som begås med hjälp av datorer och internet, t.ex. identitetsstöld. “Cyber” (från “cybernetics”) och “brott” (från fornnordiska “britt”)
Nätmobbning Mobbning som sker via internet, oftast genom sociala medier eller chatt. “Nät” (från nätverk) och “mobbning” (från engelska “bullying”)
Integritet Rätten att skydda sin personliga information och kontrollera vem som har tillgång till den. Från latin “integritas” (helhet)

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka fördelar och nackdelar anser ni att internet har i dagens samhälle? Ge både personliga exempel och generella insikter.
  • B. Hur tror ni att uppfattningen om internet har förändrats under de senaste två decennierna? Kan ni ge exempel på viktiga händelser eller trender?
  • C. Vilka strategier kan ni använda för att navigera säkert på internet och skydda er mot eventuella risker?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och tilldelas olika teman kopplade till internetanvändning (t.ex. sociala medier, utbildning, cyberbrott). Varje grupp ska skapa en presentation där de undersöker de specifika fördelarna och riskerna med sitt tema. De ska använda digitala verktyg för att skapa visuella hjälpmedel, som diagram eller slidesshower, och presentera sina fynd för klassen. Presentationerna bör också innehålla konkreta exempel och möjliga lösningar för att hantera de risker som identifierats.

Exit-ticket

  • Vad är internet och vilka grundläggande funktioner har det?
  • Nämn två fördelar med internet.
  • Vilka risker är förknippade med internetanvändning?
  • Hur kan man säkerställa sin integritet online?
  • Ge ett exempel på en situation där internet användes för att lösa ett problem.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort essä (cirka 500 ord) där de reflekterar över sin egen internetanvändning. De ska beskriva både positiva och negativa aspekter, samt hur de känner inför de risker som internet kan medföra. De ska också inkludera exempel från lektionen och deras egna erfarenheter. Det kan fungera som en introduktion till ämnet digital säkerhet.

Citat

“In the age of information, ignorance is a choice.” — Donny Miller (2002) Detta citat framhäver vikten av att vara informerad och medveten i vår digitala värld. Det knyter an till lektionen genom att betona att kunskap om internet är avgörande för att navigera i dess komplexiteter och riskerna som följer.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Digital säkerhet: skydda din identitet online.” Den föreslagna lektionen syftar till att fördjupa elevernas förståelse för hur man skyddar sin personliga information och sin identitet på nätet.


Modern Tillbaka-knapp