Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 9. Engelska – Substantivets antal

Lektionsplanering

Årskurs: 9

Ämne: Engelska

Tema: Substantivets antal – Singular och plural, inklusive oregelbundna pluralformer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att fördjupa elevernas kunskaper om substantiv, särskilt hur man korrekt använder singular och plural samt hur man hanterar oregelbundna pluralformer. Eleverna kommer att lära sig regler och undantag kring bildning av plural och hur dessa regler tillämpas i både tal och skrift.

Betygskriterier

  • Eleven kan identifiera och använda substantiv i singular och plural korrekt i meningar.
  • Eleven kan beskriva och ge exempel på oregelbundna pluralformer.
  • Eleven kan skapa meningar som korrekt inkluderar både singular och plural substantiv.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till substantivets antal (10 min)

  • Definiera vad substantiv är och deras roll i språket.
  • Diskutera skillnaden mellan singular och plural substantiv och ge exempel (t.ex. “book” – “books”).
  • Presentera relevanta frågor till eleverna om substantiv och få deras åsikter om substantivets betydelse.
  • Visa en kort video som förklarar singular och plural.

Genomgång av bildning av pluralform (15 min)

  • Förklara hur man bildar plural av regelbundna substantiv (t.ex. genom att lägga till “-s” eller “-es”).
  • Demonstrera med exempel och låt eleverna göra en övning där de omvandlar singular substantiv till plural.
  • Diskutera resultatet av övningen och ge feedback.
  • Presentera en lista över vanliga substantiv och deras pluralformer och involvera klassen i en diskussion om vilka som är lättast och svårast att lära sig.

Genomgång av oregelbundna pluralformer (15 min)

  • Definiera oregelbundna pluralformer och ge exempel (t.ex. “child” – “children”, “man” – “men”).
  • Låt eleverna arbeta i par för att identifiera oregelbundna pluralformer i en text eller lista.
  • Diskutera oregelbundna pluralformer och be eleverna att ge egna exempel på substantiv de känner till som är oregelbundna.
  • Genomför en övning där eleverna omvandlar oregelbundna substantiv från singular till plural.

Avslutning och sammanfattning (10 min)

  • Sammanfatta de viktigaste punkterna kring substantivets antal, inklusive både regelbundna och oregelbundna pluralformer.
  • Diskutera hur korrekt användning av singular och plural kan förändra betydelsen av en mening.
  • Fråga eleverna hur de kan tillämpa sin nyvunna kunskap i sina egna texter.
  • Introducera nästa lektionstema för att öka intresset.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka problem har ni stött på när ni använder pluralformer av substantiv? Kan ni ge exempel?
  • B. Varför tror ni att det är viktigt att förstå skillnaderna mellan regelbundna och oregelbundna pluralformer?
  • C. Kan ni tänka er situationer där felaktig pluralanvändning kan leda till missförstånd? Ge exempel.

M.v.h. Isak Skogstad


Modern Tillbaka-knapp
×