Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 9. Religionskunskap – Dygdetik

Lektionsplanering

Årskurs: 9
Ämne: Religionskunskap
Tema: Dygdetik

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Undervisningen ska avse frågor kring etik och livsfrågor, inklusive grundprinciperna inom dygdetik. Eleverna ska undersöka hur dygder kan relateras till människors liv och samhälle, samt diskutera vilken betydelse dygder har inom olika religiösa och sekulära livsåskådningar.

Kunskapskrav

Eleven förväntas kunna analysera och reflektera över etiska frågor utifrån olika perspektiv samt använda begrepp och teorier från dygdetik för att argumentera kring frågor relaterade till det goda livet och den goda människan.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till dygdetik (10 min)

– Redogör för vad dygdetik innebär och dess grundare, såsom Aristoteles.
– Ge exempel på centrala dygder som mod, vänskap och rättvisa.
– Diskutera hur dygder skiljer sig från pliktetik och konsekvensetik.

Dygdtolkarens roll (10 min)

– Presentera dygdtolkarens betydelse i etik och hur personer uppmanas att agera dygdigt.
– Förklara hur dygder kan variera mellan olika kulturer och religioner.
– Låt eleverna ge exempel på dygdiga handlingar de observerat i samhället.

Gruppdiskussion: Dygder i dagens samhälle (15 min)

– Dela in eleverna i grupper och låt dem diskutera var och en att ge exempel på dygder och brister de ser omkring sig.
– Be dem reflektera över eventuella dygder som de vill stärka i sina egna liv.
– Samla resultaten från grupperna och låt några dela med klassen vad de diskuterat.

Avslutning och sammanfattning (5 min)

– Sammanfatta de centrala punkterna från lektionen.
– Knyta an till hur dygder är viktiga för att bygga relationer i samhället.
– Ge exempel på hur dygder kan kopplas till deras egna livssituationer.

Frågestund (10 min)

– Ge eleverna möjlighet att ställa frågor kring dygdetik.
– Diskutera olika perspektiv utifrån de dygder som lyfts under lektionen.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en “Dygdiga handlingar”-tavla där de listar dygder de vill eftersträva och konkretiserar hur de kan handla dygdigt i sin vardag. Detta kan kopplas till deras reflektioner under gruppdiskussionen och gör att de praktiskt tillämpar kunskap om dygder i sina liv.
Beräknad tidsåtgång: 10 minuter

Exit-ticket

– Vad är dygdetik?
– Dygdetik handlar om hur en god människa bör handla och vilka dygder som är viktiga.

– Nämn tre exempel på dygder.
– Mod, vänskap och rättvisa.

– Hur kan dygder variera mellan kulturer?
– Dygder kan tolkas olika beroende på kulturella och sociala normer.

– Varför är dygder viktiga i samhället?
– De hjälper till att bygga förtroende och relationer mellan människor.

– Ge ett exempel på en dygdig handling du har observerat.
– Svara med egna exempel som per elevs upplevelse.

Hemläxa

Skriv en reflektion på 200-300 ord där du beskriver en situation under veckan där du har haft möjlighet att agera dygdigt eller där du har sett någon annan göra det. Reflektera över resultaten av detta beteende.

Fördjupningsuppgift

Välj en dygd från olika religiösa traditioner och skriv en uppsats (800-1000 ord) där du analyserar dygdens innebörd och plats i traditionen. Diskutera hur denna dygd kan appliceras i det moderna samhället och i ditt eget liv. Syftet med uppgiften är att eleverna ska visa djup förståelse för dygder och deras betydelse.

Förslag för nästa lektion

Följd av diskussion kring dygder: Dygder och relationer. I nästa lektion kan vi fokusera på hur dygder påverkar relationer mellan individer i olika sammanhang, såsom familj, vänner och samhälle. Innehållet kan inkludera en diskussion om hur att vara dygdig påverkar inte bara en själv utan även andra. Kunskapskrav som kan integreras är att eleverna ska kunna resonera och diskutera etik och relationer.

Förberedelser

– Förbered exempel på dygder och potentiella diskussionsfrågor.
– Sätt upp material för “Dygdiga handlingar”-tavlan.
– Samla referensmaterial om dygdetik för elevernas användning.


Modern Tillbaka-knapp
×