Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Att analysera och skriva kreativt
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll: Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att skriva kreativa och berättande texter. Fokus ligger på att utveckla förmågan att skapa intressanta berättelser, använda stilistiska medel samt att bearbeta och ge respons på egna och andras texter. Eleverna ska också få möjlighet att analysera hur olika författare skapar narrativa strukturer.
Kunskapskrav
Eleven skriver berättande texter med tydlig struktur och språklig variation. Dessutom visar eleven förmåga att använda stilistiska medel och ger och tar emot respons på sina och kamraters texter.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till kreativt skrivande (10 min)
- Diskutera vad kreativt skrivande innebär och vikten av fantasi och språk.
- Fråga eleverna om deras egna erfarenheter av att skriva berättelser och vad de lägger värde på i bra berättande.
- Presentera de grundläggande elementen i berättande: karaktärer, miljö, konflikt och upplösning.
Karaktärs- och miljöbeskrivningar (10 min)
- Gå igenom hur man skapar trovärdiga karaktärer och miljöer genom användning av detaljerat språk och sensoriska intryck.
- Diskutera vikten av att beskriva karaktärers egenskaper och relationer, samt att levandegöra miljön där berättelsen äger rum.
- Låt eleverna skriva en kort beskrivning av en karaktär och en plats som de kan använda i sina kommande berättelser.
Skrivövning: Skapa en berättelse (10 min)
- Ge eleverna en skrivuppgift där de ska inleda en kreativ berättelse. De kan välja att börja med en bild, en känsla eller ett citat.
- Låt dem arbeta i 10 minuter för att starta berättelsen och staka ut vidare riktning.
- Under denna tid kan de referera till sina beskrivningar samt tidigare lärdomar om berättande strukturer.
Grupprespons och diskussion (10 min)
- Dela in eleverna i grupper där de får läsa sina berättelseinledningar för varandra.
- Be dem ge feedback på varandras karaktärs- och miljöbeskrivningar samt berättelsens struktur.
- Diskutera gemensamt vad som fungerar bra och vad som kan förbättras i berättelserna.
Avslutande reflektion (10 min)
- Samla klassen och diskutera vad de har lärt sig om kreativt skrivande och hur beskrivningar kan fördjupa deras berättelser.
- Be dem reflektera över hur de kan ge och ta emot feedback för att förbättra sitt skrivande.
- Betona vikten av att ge sig själv tid och utrymme för kreativt uttryck.
Aktivitet
Eleverna ska revidera sina berättelser baserat på den feedback de fått under diskussionerna och lämna in en slutgiltig version (400-600 ord) för bedömning.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
- Vad är viktigt att tänka på när man skriver en kreativ berättelse?
- Att ha en klar struktur, utvecklade karaktärer och tydliga miljöbeskrivningar samt att använda stylingmedel för att engagera.
- Nämn två grundläggande element i berättande.
- Karaktärer och handling.
- Hur kan sensoriska detaljer förbättra en berättelse?
- Sensoriska detaljer skapar en mer levande upplevelse för läsaren och gör att de lättare kan relatera till berättelsen.
- Varför är feedback viktig när man skriver?
- Feedback ger nya perspektiv och hjälper skribenten att identifiera styrkor och möjligheter för förbättring.
- Hur kan personlig erfarenhet påverka skrivandet?
- Att dra från sina egna erfarenheter ger berättelserna autenticitet och djup, vilket kan göra dem mer relaterbara och engagerande för läsaren.
Hemläxa
Skriv en längre kreativ berättelse (700-900 ord) där du inkluderar starka karaktärer och detaljerad miljöbeskrivning. Använd de tekniker och stilistiska medel vi har diskuterat i klassen.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna skapa en multimodal presentation av sina berättelser, där de inkluderar bilder, ljud och andra visuella element för att berika sin berättelse och engagera publiken.
Förslag för nästa lektion
Tema: Retorik och argumentation. I nästa lektion kommer vi att fokusera på retoriska strategier och tekniker för argumentation. Eleverna kommer att lära sig hur man väcker intresse och övertygar läsaren i sina skrivna och muntliga framställningar. Denna lektion är relevant för att stärka deras förmåga att kritiskt tänka och formulera sina argument på ett övertygande sätt.
Förberedelser
- Förbered exempel på kreativa berättelser och multimodala texter för inspiration.
- Utveckla frågor och diskussionsämnen för att leda eleverna genom skrivprocessen.
- Se till att ha material och verktyg tillgängliga för skapande av multimodala texter.