Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Att skriva debattartikel
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Lektionens syfte är att lära eleverna grunderna i att skriva en debattartikel. Vi kommer att fokusera på struktur, språk och argumentation för att uttrycka åsikter och övertyga läsare.
Kunskapskrav:
Eleven kan formulera sig adekvat och varierat i skrift och anpassa sin språkform efter mottagare och syfte. Eleven kan också ge exempel på argument och motargument i en debattartikel.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till debattartikel (10 min)
- Förklara vad en debattartikel är och dess syfte.
- Diskutera vikten av att uttrycka åsikter och argumentera för dem i samhället.
- Ge exempel på aktuella ämnen som kan behandlas i debattartiklar.
Struktur av debattartikel (15 min)
- Gå igenom den typiska strukturen för en debattartikel:
- Inledning (presentera ämnet och ställ en fråga)
- Argument (minst tre, med stöd av exempel och fakta)
- Motargument (bemöta dessa)
- Avslutning (summera och uppmana till handling)
- Ge exempel på en kort debattartikel och analysera dess struktur tillsammans med klassen.
Språk och stil (10 min)
- Diskutera betydelsen av ett övertygande språk och stil i en debattartikel.
- Gå igenom användningen av retoriska grepp som ethos, logos och pathos.
- Övning: Be eleverna ge exempel på hur de kan använda olika språkliga verktyg för att förstärka sina argument.
Skrivövning och diskussion (15 min)
- Eleverna får välja ett ämne av intresse och börja skissa på sin egen debattartikel utifrån den givna strukturen.
- De ska tänka på hur de formulerar sina argument och hur de kan bemöta eventuella motargument.
- Avsluta med en kort klassdiskussion där eleverna kan dela med sig av sina idéer och få feedback.
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att avsluta sin debattartikel till nästa lektion. De uppmanas att inkludera minst tre starka argument och ett motargument, samt att tänka på att stödja sina argument med fakta och exempel.
Exit-ticket
- Vad är syftet med en debattartikel? (Att presentera en åsikt och argumentera för den)
- Vilka delar ingår i en debattartikel? (Inledning, argument, motargument, avslutning)
- Vad är viktigt att tänka på när man skriver en debattartikel? (Argumentation, språk, struktur)
- Nämn ett aktuellt ämne som du skulle vilja skriva om i en debattartikel. (Personliga val)
- På vilket sätt kan debattartiklar påverka samhället? (Skapar diskussion, informerar och påverkar åsikter)