Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Bild 1. Analys och skapande av visuella framställningar. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Bild 1

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Bild och form 1b, 100 poäng
* Betraktande, analys och tolkning av, och även samtal om, olika typer av visuella framställningar i anslutning till eget bildarbete.
* Sammanhangets betydelse för tolkningen.
* Grundläggande kompositionstraditioner för två- och tredimensionella bilder samt färglära.
* Metoder för idéproduktion, till exempel brainstorming, skissarbete, inspirerande förebilder.
* Problematisering av ett stoff och problemlösning i bild.
* Eleven framställer olika typer av bilder med delvis genomarbetade uttrycksformer.
* Eleven använder med säkerhet olika verktyg och material för att tillverka bilder.
* Eleven bidrar i diskussioner om eget och andras arbete.

[Gy11, Bild 1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till bildanalys (10 min)
  • Gå igenom hur bilder kan analyseras och tolkas.
  • Diskutera exempel på bilder med olika budskap.
  • Förklara bildens roll i samhället.
  • Ge exempel på olika bildgenrer.
2. Praktisk övning i bildskapande (25 min)
  • Eleverna skapar egna bilder utifrån givet tema.
  • Presentera tekniker och material som kan användas.
  • Stötta elever i deras arbetsprocess genom feedback.
  • Diskutera gemensamma utmaningar och lösningar.
3. Presentation och kritik (10 min)
  • Eleverna visar sina bilder för klassen.
  • Diskutera process och intentioner med bilderna.
  • Ge och ta emot konstruktiv kritik.
  • Reflektera över vad de lärt sig i processen.
4. Sammanfattning och avslutning (5 min)
  • Gå igenom vad som har lärt sig under lektionen.
  • Ställa frågor för att säkerställa förståelse.
  • Ge en inblick i nästa lektionstema.

Ämnesinnehåll

  • Bildens språk: Förståelse för hur bilder kommunicerar budskap och vad som skapar betydelse.
  • Komposition: Kunskaper om hur man bygger upp en stark komposition i bild!
  • Verktyg och tekniker: Behärska olika metoder och tekniker i bildskapande såsom teckning och måleri.
  • Kreativitet: Utveckla förmågan att tänka kreativt och göra innovativa val i sitt bildskapande.
  • Analys och kritik: Utveckla förmågan att kritiskt granska och analysera både egna och andras verk.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Komposition Hur olika delar av en bild organiseras för att skapa en helhet. Från latinets “componere” som betyder “sätta samman”.
Estetik Kunskapen om skönhet och konstverkets förmåga att väcka känslor. Från grekiskans “aisthesis” vilket betyder “att känna”.
Genre Olika typer av konstverk, t.ex. porträtt, landskap, abstrakt. Från franskans “genre” som betyder “sort” eller “typ”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar kontexten tolkningen av en bild?
  • B. Vad tycker ni att en bild ska kommunicera?
  • C. Kan det finnas flera sanningar i bildens betydelse? Motivera gärna med exempel.

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att efter lektionen skapa en bild med ett valt tema. De ska använda minst tre olika tekniker och sedan förbereda en kort presentation av sitt arbete. Detta arbete skall reflektera deras egna ideér samt vad de lärt sig om komposition och bildanalys från lektionen. Presentationerna kommer att ske under nästa lektion.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad var det viktigaste ni lärde er idag?
2. Vilken teknik tyckte ni var mest intressant?
3. Hur skulle ni beskriva era egna bilder?
4. Vad tyckte ni om att ge och få kritik på era bilder?
5. Finns det några tekniker ni vill lära er mer om?
6. Vilko medelstor bild skapade ni?
7. Vad inspirerade er enkel utformning?
8. Vilکا budskap ville ni förmedla med er bild?

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna reflektera över en bild de ser i sin vardag. De ska skriva ner sina reflektioner och analysera vad bilden kommunicerar samt vilka känslor den väcker. Skriv en kort text (minst 1 A4-sida) där ni ska använda begrepp som komposition och estetik i analysen. Denna text ska lämnas in vid nästa lektion.

Citat

“Bilder säger mer än tusen ord.” – Fr. E också, syftande till hur kraftfullt bilder kan fånga känslor och berätta historier.


Modern Tillbaka-knapp
×