Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Biologi. Beroendeframkallande medel. [Åk. 6]

Lektionsplanering

Årskurs: 6

Ämne: Biologi

Tema: Beroendeframkallande medel

Syfte

Eleverna ska få en förståelse för olika typer av droger, deras påverkan på kroppen och samhället, samt sätt att söka information och presentera den i grupp.

Koppling till styrdokument

Det centrala innehållet för årskurs 6 i biologi omfattar livsprocesser samt att förstå hur mänskliga livsmiljöer påverkar hälsa och livskvalitet. Målet är att eleverna ska kunna resonera kring hur olika ämnen (inklusive droger) påverkar kroppens funktioner och hälsa.

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till ämnet (10 min)
    • Presentera syftet med grupparbetet.
    • Diskutera vad beroendeframkallande medel är.
    • Ge exempel på några olika typer av droger såsom alkohol, cannabis, tobaksprodukter, och receptbelagda läkemedel.
  2. Gruppindelning och val av drog (5 min)
    • Dela upp klassen i par och ge dem 1 minut för att välja sin drog.
    • Skriv ned valda droger på en tavla så att alla är medvetna om vilka typer som presenteras.
  3. Arbetspass (30 min)
    • Be eleverna att forska om sin drog och ge dem följande instruktioner:
    • Sök information om vad drogen är, hur den fungerar, och dess effekter på kroppen.
    • Ta reda på både kortsiktiga och långsiktiga effekter av drogen.
    • Undersök sociala och hälsomässiga konsekvenser av användning och beroende.
    • Hitta fakta och statistik kring användning av drogen i samhället.
    • Ge eleverna tillgång till böcker, artiklar eller internetresurser för sin forskning.
  4. Presentation (10 min)
    • Låt varje par presentera sin drog för klassen, inklusive följande punkter:
    • Namn på drogen
    • Typ (t.ex. stimulant, depressiv etc.)
    • Hur påverkar den kroppen?
    • Vad är riskerna med att använda drogen?
    • Vilka är konsekvenserna av beroende?
    • Tid för varje presentation bör vara 2-3 minuter.

Elevinstruktioner

  • Syfte: I detta grupparbete ska ni undersöka och presentera information om en specifik drog. Målet är att förstå drogernas påverkan och diskutera konsekvenser av användning och beroende.
  • Gruppindelning: Ni ska arbeta i par. Diskutera och kom överens om vilken drog ni vill arbeta med.
  • Forskningsfrågor: Sök svar på följande frågor:
    1. Vad är den valda drogen? Beskriv kort.
    2. Hur fungerar drogen i kroppen? Vilka effekter har den på hjärnan?
    3. Vilka kortsiktiga och långsiktiga effekter kan användningen leda till?
    4. Vilka sociala och hälsomässiga konsekvenser kan beroende av denna drog medföra?
    5. Finns det fakta/statistik kring användning av denna drog i samhället?
  • Presentation: Sammanfatta er research i en presentation. Ni kan välja att skapa en affisch, en PowerPoint-presentation eller en talad presentation. Tänk på att ni har 2-3 minuter på er att presentera, så håll det kort och koncist.
  • Avslutande reflektion: Efter presentationerna, delta i en klassdiskussion där vi reflekterar över vad vi har lärt oss. Diskutera faktorer som påverkar droganvändning och hur vi kan stötta varandra.

Ämnesinnehåll

  • Typer av beroendeframkallande medel: Eleverna ska kunna identifiera olika typer av droger, till exempel alkohol, cannabis, och tobak.
  • Effekter på kroppen: Förstå hur dessa medel påverkar fysiologiska och psykologiska funktioner.
  • Sociala och hälsomässiga konsekvenser: Diskutera effekterna av beroende och dess påverkan på individen och samhället.
  • Informationssökning: Utveckla färdigheter i att söka och hantera information från olika källor.
  • Presentationsteknik: Lära sig hur man presenterar information på ett pedagogiskt sätt.

Aktivitet

Som en del av arbetet kan eleverna skapa en affisch eller en digital presentation som sammanfattar deras lärande kring den valda drogen.

Exit-ticket

Ställ frågor till eleverna efter presentationerna, till exempel:

  • Vilka var de mest överraskande fakta ni lärde er?
  • Hur kan vi som samhälle arbeta med att minska drogmissbruk?

Modern Tillbaka-knapp
×