Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 3
Ämne: Engelska
Tema: Storyline på Bondgården
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna kommer att lära sig att använda ett grundläggande ordförråd om djur och växter på bondgården. (Lgr 22) Eleverna ska kunna förstå och använda enkla fraser och meningar i tal och skrift. |
Eleven kan använda enkla fraser och meningar i tal och skrift. |
Fokus kommer att ligga på hållbarhet och matproduktion, där eleverna lär sig om hur mat produceras och vikten av att ta hand om vår miljö. (Lgr 22) Eleverna ska få kunskaper om livsmedel, samt hur mat kommer till oss. |
Eleven kan ge exempel på livsmedel och beskriva hur de produceras. |
Eleverna kommer att studera djurens liv och behov, samt viktiga faktorer i ekologin i ett bondgårdssystem. (Lgr 22) Eleverna ska förstå djurs och växters livsvillkor och betydelse för naturen. |
Eleven kan förklara livsvillkoren för ett djur eller en växt. |
[Lgr 22, Engelska, Åk. 3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion och rollfördelning (15 min)
- Presentera temat för storyline och dess syfte.
- Förklara de olika rollerna på bondgården som eleverna ska ta på sig.
- Dela in eleverna i grupper om fyra.
- Ge eleverna tid att diskutera och brainstorma om sina roller.
2. Praktisk verksamhet (20 min)
- Varje grupp arbetar på affischer eller modeller relaterade till sin roll.
- Eleverna ska inkludera information om djur och växter samt hållbarhet i sina presenter.
- Stötta grupperna med material och vägledning under arbetet.
- Ge exempel på hur man kan ställa frågor och använda ordförråd.
3. Presentation av grupperna (10 min)
- Varje grupp presenterar sin affisch eller modell för klassen.
- Uppmuntra till frågor och diskussion efter varje presentation.
- Ge feedback på språk och innehåll efter presentationerna.
4. Sammanfattning och reflektion (5 min)
- Sammanfatta vad grupperna har lärt sig och diskussionen från presentationerna.
- Reflektera över vikten av hållbarhet och matproduktion kopplat till bondgården.
- Dela ut eventuella hemuppgifter och förklara syftet med dem.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Djurens roll på bondgården: Eleverna ska lära sig om olika djur som lever på en bondgård, deras behov och hur de bidrar till produktionen. T.ex. kor, höns och grisar och deras betydelse för matproduktionen.
- Växternas betydelse: Förstå växternas roll i jordbruket, deras livscykler och hur de påverkar ekosystemet. T.ex. olika typer av grödor och deras tillväxtförhållanden.
- Hållbarhet: Betona vikten av att ta hand om miljön och vad hållbarhet innebär. Diskutera metoder för hållbar matproduktion och hur eleverna kan bidra.
- Grupparbete: Träna samarbete och kommunikationsfärdigheter genom grupparbete och presentationer. Eleverna lär sig att arbeta tillsammans och respektera varandras åsikter.
- Engelska språket: Utveckla ordförråd och grammatik kopplat till temat genom praktiska aktiviteter. Fokusera på djur, växter och handlingar relaterade till bondgården.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Djur | Levande organismer som tillhör olika arter och kategorier, som kan vara domestiserade eller vilda. | Från fornsvenska “dyr” vilket betyder något som lever. |
Bondgård | En plats där jordbruk bedrivs och djur hålls. | Från gammalsvenska “bonde” som syftar på en person som äger och driver en gård. |
Hållbarhet | Praktik av att bevara resurser och miljö för framtida generationer. | Från engelska “sustainability” som härstammar från latin “sustinere” vilket betyder “att stödja.” |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka utmaningar tror ni att en bonde möter i sitt dagliga liv och hur kan de övervinna dessa?
- B. På vilket sätt kan vi som konsumenter påverka hur mat produceras på bondgårdar?
- C. Hur kan vi aktivt bidra till hållbarhet i vår egen vardag och vad betyder det för framtiden?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper om fyra och ska tillsammans skapa en modell av en bondgård. De får använda återvinningsmaterial för att bygga sina modeller, och varje grupp ska inkludera minst tre olika djur och två olika växter. Efter att modellerna är klara, presenterar grupperna sin bondgård för klassen och berättar om sina val av djur och växter samt deras betydelse. Denna aktivitet uppmuntrar till kreativitet och samarbete medan den också ger praktisk förståelse för bondgårdens ekosystem.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vilket djur finns på bondgården som producerar mjölk? | Korna producerar mjölk. |
2. Vad är hållbarhet? | Att ta hand om vår miljö och bevara resurser för framtida generationer. |
3. Nämn två produkter som kommer från höns. | Ägg och kött. |
4. Vad odlar man ofta på en bondgård? | Vete, majs, grönsaker, frukter osv. |
5. Vilka växter är viktiga för att producera mat? | Grönsaker, frukter, spannmål osv. |
6. Hur bidrar djuren till ekosystemet? | De hjälper till med pollinering och gödselproduktion. |
7. Vad innebär ekologiskt jordbruk? | Jordbruk som bevarar miljön och inte använder kemiska bekämpningsmedel. |
8. Vad gör en trädgårdsmästare? | De odlar och tar hand om växter och grödor. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva ett kort brev (1 A4-sida) till en vän där de beskriver sin upplevelse på bondgården och vilken roll de hade. De ska inkludera detaljer om djuren de arbetade med, växterna de såg och vad de lärde sig om hållbarhet. Detta brev ska hjälpa dem att återknyta till sina erfarenheter och träna sin skriftliga engelska.
Citat
”Livet på landet är inte en karriär. Det är en livsstil.”— A.G. Williams, 1999. Detta citat understryker vikten av att leva nära naturen och förstå de insatser som krävs för att producera mat, vilket knyter an till lektionens ämne om bondgården.