Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Förskoleklass. Musik och Dans – Färger, känslor och musik

Lektionsplanering

Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Musik och Dans
Tema: Färger, känslor och musik

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Undervisningen ska fokusera på hur musik kan påverka och förstärka känslor samt hur färger kan användas för att uttrycka dessa känslor. Eleverna ska ges möjlighet att reflektera över upplevelser kring musik och att använda sina sinnen för att skapa en helhet i sitt uttryck.

Kunskapskrav:

Eleven ska kunna delta aktivt i skapande och uttryckande med olika konstformer och kommunicera sina tankar kring känslor och upplevelser.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till färger och känslor (10 min)

• Presentera olika färger och tillhörande känslor (t.ex. röd – kärlek, blå – lugn).
• Diskutera med eleverna hur färger ofta kopplas till känslor i våra liv och i konsten.
• Fråga eleverna hur de reagerar på olika färger och om de kan ge exempel på när de känt något särskilt kopplat till en viss färg.

Musiklyssning och reflektion (15 min)

• Spela upp flera exempel på musikstycken (både glada och sorgliga) och uppmana eleverna att stänga ögonen och känna in musiken.
• Efter varje stycke, be eleverna att berätta vad de kände och vilken färg de skulle koppla till musiken.
• Ställ öppna frågor för att uppmuntra samtal kring deras upplevelser och reflektioner.

Skapa egna musiktolkningar (15 min)

• Dela ut lite enklare instrument som shakers eller tamburiner och be eleverna att arbeta i grupper.
• I grupperna ska de skapa en musikalisk komposition som reflekterar de känslor och färger de diskuterat.
• Uppmuntra dem att tänka på olika ljud och rytmer som kan uttrycka deras känslor.

Gruppframträdande och reflektion (10 min)

• Låt varje grupp framföra sin musikaliska komposition och berätta vilken färg och känsla de har kopplat till den.
• Efter varje framträdande, reflektera med klassen kring hur olika färger och känslor skapas genom musiken.
• Ställ frågor som: Hur kändes det för er att skapa musik som speglade era känslor?

Aktivitet

Eleverna kommer i grupper att skapa en kort musikalisk framställning som kopplar ihop en färg och en känsla, och där varje grupp får använda instrument, rörelse och sin egen kreativitet. Efterföljande presentation ger dem möjlighet att se den kreativa processen i sin helhet.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Vilken färg associerade du mest med idag? (Svar: Specifik färg)
• Hur påverkar musiken dina känslor? (Svar: Personlig reflektion)
• Kan du ge exempel på en ljudmanipulation ni använde för att uttrycka en känsla? (Svar: Beskrivning av tekniken)
• Vilken känsla ville ni få fram i er musik? (Svar: Beskrivning av känslan)
• Vad tyckte ni var roligast med aktiviteterna idag? (Svar: Elevernas egna reflektioner)

Hemläxa

Varje elev ska skriva en kort beskrivning av en känsla, vilken färg de kopplar till den och varför. De ska också fundera på om det finns en låt som de tycker passar in på den känslan (ca 4-5 meningar).

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan välja en känsla och skapa en längre musikalisk och konstnärlig presentation som kombinerar musik, sång, dans och bildkonst. De ska undersöka hur väl de olika uttrycksformerna kan samverka och förstärka varandra i att kommunicera känslan.

Förslag för nästa lektion

Känslor i berättande och drama. I nästa lektion kan fokus ligga på hur känslor kan uttryckas genom berättande och drama. Eleverna ska få möjlighet att dramat Superior Express sina känslor genom att utveckla egna korta berättelser som kopplas till den färg och känsla de tidigare arbetat med. Detta förslag är relevant då det bygger på de känslor de har arbetat med och ger möjlighet att uttrycka dessa genom en annan form av konst. Kunskapskravet handlar om att kunna kommunicera och uttrycka sig genom olika estetiska former, vilket demokratiserar skapande processen.

Förberedelser

• Samla musikinstrument för aktiviteten.
• Förbereda musikstycken som ska användas under lektionen.
• Arrangera utrymmet för att underlätta presentationer och rörelse.


Modern Tillbaka-knapp
×