Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Förskoleklass. Musik och Rörelse – Estetiska uttrycksformer i musik och dans

Lektionsplanering

Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Musik och Rörelse
Tema: Estetiska uttrycksformer i musik och dans

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Undervisningen ska behandla skapande genom olika estetiska uttrycksformer, till exempel musik, dans och drama. Eleverna ska få möjlighet att uttrycka sig och kommunicera genom dessa former, vilket främjar deras kreativitet och självkänsla. Dessutom ska undervisningen uppmuntra till att tolka och samtala om olika estetiska uttrycks budskap och innehåll.

Kunskapskrav:

Eleven ska kunna skapa och uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer och deltar i aktiviteter som främjar kommunikation och samspel.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till ramsor och rytm (10 min)

• Presentera ramsor som eleverna har skapat och diskutera innehållet.
• Demonstrera hur rytm och musikaliska element kan användas för att fördjupa ramsorna.
• Engagera eleverna i att känna igen och klappa takten till ramsorna, vilket ökar medvetenheten om rytm.

Kombinera dans med ramsor (15 min)

• Visa exempel på hur rörelse kan integreras med ramsor genom att dansa till rytmen.
• Uppmuntra eleverna att använda sina kroppar i olika rörelser som matchar ramsornas känsla och innehåll.
• Låt dem experimentera med egna rörelser i grupper.

Skapa en gemensam dans (15 min)

• Låt eleverna arbeta i små grupper för att skapa sina egna dansrörelser som de kan knyta till deras ramsor.
• Ge vägledning och stöd i processen, och uppmuntra dem att tänka på hur rörelser kan spegla ord och känslor.
• Samla klasserna för att dela med sig av sina skapelser.

Reflektion och samspel (10 min)

• Diskutera med eleverna hur de upplevde kombinationen av musik och dans med deras ramsor.
• Uppmana dem att dela sina tankar om hur de uttryckte sig genom rörelserna.
• Betona vikten av att lyssna och stödja varandra i de kreativa uttrycken.

Aktivitet

Eleverna får i grupper välja en ramsa och skapa en kort musikalisk framföring där de kombinerar sång, rörelse och dramerom. De ska få möjlighet att framföra detta för klassen och visa hur språk, musik och dans kan samverka.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Vad handlade er ramsa om? (Svar: Beskriv innehållet i ramsan)
• Hur kände ni att rörelse och dans passade ihop med er ramsa? (Svar: Personliga känslor och intryck)
• Kan ni ge ett exempel på en rörelse ni gjorde som passade till ramsan? (Svar: Specifik rörelse)
• Var det lätt eller svårt att komma på nya rörelser, och varför? (Svar: Reflektion över processen)
• Varför tror ni att det är viktigt att använda flera olika uttrycksformer? (Svar: För att stärka kommunikationen och kreativiteten)

Hemläxa

Eleverna ska skriva en ny ramsa (ungefär 4-6 rader) och inkludera minst en rörelse som de ska visa nästa lektion.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan i samarbete med varandra tematiskt utforska och skapa en längre föreställning som innefattar flera ramsor, låtar, och dansrörelser. De ska få möjlighet att reflektera över hur de olika skaldelarna av föreställningen samverkar för att skapa ett sammanhållet budskap eller tema.

Förslag för nästa lektion

Integrera teater med musik och dans. Denna lektion kan fokusera på att använda ramsorna och de rörelser som eleverna skapat för att skapa en teaterföreställning tillsammans. Detta ger dem möjlighet att kombinera berättande med musik och rörelse. Relevansen av förslaget ligger i att det erbjuder eleverna en möjlighet att fördjupa sig ytterligare i de estetiska uttrycksformerna genom att praktiskt sätta samman flera konstformer och se hur de kan interagera med varandra. Det aktuella kunskapskravet handlar om att eleverna ska kunna kommunicera och uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer.

Förberedelser

• Samla material för ramsor (papper, färgpennor).
• Arrangera utrymmet så att det är lämpligt för rörelse och dans.
• Förbered musik som kan användas som bakgrund för aktiviteterna.


Modern Tillbaka-knapp
×