Lektionsplanering
Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Naturorienterande ämnen
Tema: Djur och deras livsmiljöer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I förskoleklassens läroplan ingår att utforska olika miljöer och djurens livsvillkor. Eleverna ska få möjlighet att observera och känna igen olika djur i deras naturliga miljö och förstå deras betydelse för ekosystemet.
Kunskapskrav
Barnen ska kunna berätta om några olika djur och deras livsmiljöer samt visa viss kunskap om djurens behov och beteenden.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till temat (10 min)
- Presentera temat för dagen: Djur och deras livsmiljöer.
- Diskutera varför djur är viktiga för vårt ekosystem.
- Fråga barnen om vilka djur de känner till och var de bor.
Berätta om olika djur (15 min)
- Visa bilder på olika djur och diskutera deras livsmiljöer.
- Berätta om djurens behov – mat, vatten, skydd.
- Förklara vad som händer om djuren försvinner från sina livsmiljöer.
Utflykt till skolans närmiljö (15 min)
- Ta med barnen ut för att observera djur och deras livsmiljöer i den närliggande naturen.
- Låt barnen använda sina sinnen för att uppleva och beskriva sina observationer.
- Diskutera tillsammans vad de ser och hör i naturen.
Reflektion och sammanfattning (10 min)
- Samla barnen för en gemensam reflektion om vad de lärt sig.
- Diskutera deras favoritdjur och vad som gör dem speciella.
- Fråga barnen vad de skulle göra för att skydda sina favoritdjur.
Aktivitet
För lektionens aktivitet kan barnen skapa sitt eget djur med hjälp av material från återvinning eller naturen, såsom stenar, pinnar och papper. De kan sedan rita en livsmiljö där deras djur skulle bo.
Exit-ticket
- Vad heter ditt favoritdjur? Svar: ______________
- Vad behöver ditt favoritdjur för att överleva? Svar: ______________
- Var bor ditt favoritdjur? Svar: ______________
- Nämn ett djur som bor i vatten. Svar: ______________
- Varför är djur viktiga för naturen? Svar: ______________
Hemuppgift
Som hemuppgift kan barnen be sina föräldrar att hjälpa dem att hitta information om ett djur de är intresserade av, och sedan rita en bild av det djuret i dess livsmiljö. Hemuppgiften syftar till att förstärka lektionens tema och ge möjlighet till fortsatt lärande hemma.
Citat
”Det finns ingen skönhet i det som inte är natur.” – Claude Monet (1840–1926)
Nästa lektion
Tema för nästa lektion kan vara växter och deras livsmiljöer. Det är relevant eftersom det kompletterar förståelsen för ekosystemet och hur djur och växter samverkar.