Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Förskoleklass. Svenska – Högläsning

Lektionsplanering

Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Svenska
Tema: Högläsning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionen avser att täcka centrala innehåll kring berättande texter, där barnen får uppleva och förstå olika sagor och berättelser. Genom högläsning ska eleverna utveckla sin språkförståelse och lyssnarförmåga.

Kunskapskrav

Eleven kan återberätta handlingen i kända böcker och genom sin återberättelse visa att hen har förstått innehållet.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till högläsning (15 min)

  • Förklara vad högläsning innebär och varför det är viktigt.
  • Berätta kort om boken som ska läsas, inklusive dess titel och författare.
  • Fråga eleverna om de känner till några karaktärer eller teman från boken.

Läsning av vald bok (20 min)

  • Läs högt ur boken med inlevelse, pausera vid viktiga delar och ställ frågor.
  • Betona illustrationerna och låt barnen få kommentera vad de ser.
  • Använd olika röster för karaktärerna för att göra läsningen mer levande.

Reflektion och samtal (15 min)

  • Ställ öppna frågor kring bokens handling och karaktärer.
  • Låt barnen dela med sig av sina tankar om vad de gillade mest.
  • Diskutera vilka känslor boken framkallade och vad de tror kan hända härnäst i berättelsen.

Aktivitet

Eleverna kan måla sin favoritkaraktär från boken de har lyssnat på. De kan också skriva eller berätta om en ny berättelse med den karaktären. Denna aktivitet uppmuntrar kreativitet och hjälper dem att bearbeta och uttrycka sina tankar om berättelsen.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

  • Vilken bok lyssnade vi på idag?
    Svar: [Titel på boken]
  • Vad handlade boken om?
    Svar: [Kort sammanfattning]
  • Vem var din favoritkaraktär?
    Svar: [Favoritkaraktärens namn]
  • Vilka känslor kände du under berättelsen?
    Svar: [Beskrivning av känslor]
  • Vad skulle du vilja ska hända i nästa del av berättelsen?
    Svar: [En egen idé om vad som kan hända]

Hemläxa

Eleverna kan ta hem en bild av sin favoritkaraktär och skriva en kort mening om varför de gillar den, max 5 meningar.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan skapa sin egen miniatyrbok med en egen berättelse och illustrera den. Syftet är att ge elever möjlighet att uppvisa sin kreativitet och förståelse för berättandets struktur genom ord och bild.

Förslag för nästa lektion

Skapande av egna berättelser

I nästa lektion kan eleverna få möjlighet att skapa sina egna berättelser, inspirerade av boken vi läste. De kan få skapa en saga tillsammans i små grupper, där de får öva på att berätta och illustrera sina egna idéer. Detta främjar fantasi och känsla för berättande, samt samarbete inom grupper.

Förberedelser

  • Välj en passande bok för högläsning som är lämplig för förskoleklassens ålder.
  • Förbered material för den kreativa aktiviteten, såsom papper och färgpennor.
  • Tänk igenom öppna frågor som kan ställas efter läsningen för att stimulera samtal.

Modern Tillbaka-knapp
×