Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Aktivitetsledarskap
Tema: Att leda och hantera förändring i grupper
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar strategier för att leda och hantera förändringar inom grupper. Fokus ligger på att förstå motstånd mot förändring och hur man kan kommunicera och implementera förändringar effektivt.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och analysera principer och strategier för att leda förändringar och hur dessa kan tillämpas i praktiska sammanhang.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till förändringsledning (10 min)
- Diskutera vad förändringsledning innebär och dess betydelse för aktivitetsledare.
- Gå igenom varför förändringar görs, exempelvis förbättringar, nya metoder eller svar på extern påverkan.
- Introducera begreppen planerade och oförutsedda förändringar.
Motstånd mot förändring (15 min)
- Identifiera vanliga orsaker till motstånd mot förändring i grupper, såsom rädsla för det okända, brist på förtroende och tidigare negativa erfarenheter.
- Diskutera hur ledare kan erkänna och hantera dessa motstånd för att skapa en mer positiv attityd kring förändringar.
- Presentera teorier och modeller om förändringshantering, såsom Lewin’s förändringsmodell (tina, förändra, frysa).
Strategier för att leda förändring (15 min)
- Gå igenom strategier för att framgångsrikt leda grupper genom förändringar, inklusive:
- Kommunikation och transparens
- Inkludering och delaktighet
- Stöd och utbildning
- Diskutera vikten av att skapa en vision för förändringen och engagera gruppmedlemmarna i processen.
Praktisk övning: Planera en förändringsstrategi (10 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem en situation där de ska planera en förändingsstrategi för en hypotetisk grupp som står inför en förändring (exempelvis en ny metod eller struktur).
- Varje grupp ska diskutera och dokumentera sin strategi, inklusive hur de ska hantera motstånd och engagera gruppen.
- Läraren går runt och erbjuder vägledning.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionens centrala punkter om förändringsledning och dess betydelse i grupplivet.
- Diskutera hur eleverna kan tillämpa dessa insikter i sina egna verksamheter som aktivitetsledare.
- Ställ frågor om hur de ser på förändringar i sina egna erfarenheter och framtida roller.
Aktivitet
Grupperna presenterar sina förändringsstrategier och diskuterar hur de tänker övervinna motstånd och engagera medlemmarna. Diskussionen syftar till att ge insikter och synliggöra olika perspektiv på ledarskap och förändring.
Exit-ticket
- Vad lärde du dig idag om förändringsledning?
Svar: Jag lärde mig [exempel]. - Vilken aspekt av förändringsledning tycker du är mest viktig?
Svar: Jag tycker att [exempel] är mest viktigt. - Hur kan du använda strategier för att hantera motstånd i framtida situationer?
Svar: Jag kan använda strategier genom [exempel]. - Nämn en metod för att engagera medlemmar under förändringar.