Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Bild 2
Tema: Presentation av konstverk och feedbacksession
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska integrera presentationstekniker för konstverk, vilket omfattar att formulera och framföra både sitt eget verk och ge konstruktiv kritik på andra elevers arbeten. Eleverna ska främja en dialog runt sina skapelser, belysa tankarna bakom den kreativa processen och diskutera verkets tekniska och estetiska värden.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för, diskutera och motivera centrala tankar och tekniska val i sina egna och andras bilder. Dessutom kan eleven ge och ta emot konstruktiv kritik av estetiska kvaliteter i bildens utformning.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till presentation och feedback (10 min)
• Inled lektionen med att beskriva syftet med presentationerna: att dela skapande erfarenheter och få insikter genom att ge och ta emot feedback.
• Gå igenom hur man ger konstruktiv kritik och vikten av att alltid fokusera på positiva aspekter såväl som förbättringsområden.
• Presentera en kort struktur för hur presentationerna kommer att genomföras, inklusive tidsramar för varje elev.
Presentation av konstverk (30 min)
• Ge varje elev (eller grupp) möjlighet att presentera sitt konstverk. De ska diskutera sitt koncept, sin arbetsprocess och de tekniker de använt.
• Under presentationen, uppmuntra klassen att ställa frågor som främjar diskussion och djupare förståelse för verket.
• Efter varje presentation ska det finnas avsatt tid för feedback från klasskamrater och lärare.
Feedbacksession (5 min)
• Låt klassen delta i en strukturerad feedbacksession där de ger konstruktiv kritik baserat på sina observationer.
• Betona vikten av att ge specifik och ärlig återkoppling för att stödja den kreativa utvecklingen hos varandra.
Sammanfattning och avslutning (5 min)
• Avsluta lektionen med att sammanfatta gemensamma insikter och reflektioner kring allt som presenterats.
• Diskutera vikten av feedback i den kreativa processen och hur den kan hjälpa dem att utvecklas som konstnärer.
Aktivitet
Eleverna presenterar sina färdiga konstverk och deltar i en konstruktiv feedbacksession, vilket syftar till att stärka deras presentationstekniker och -förmågor och att främja en öppen dialog om konst.
Beräknad tidsåtgång: 50 minuter
Exit-ticket
• Vad lärde du dig av att presentera ditt konstverk för klassen?
Svar: (Elevens personliga reflektion kring presentationen.)
• Vilken feedback fick du som du tycker är värdefull?
Svar: (Elevens insikt om specifik feedback.)
• Hur kan du använda denna feedback för framtida projekt?
Svar: (Elevens reflektion över hur feedback kommer att påverka deras arbete.)
• Vad var den mest utmanande aspekten av att presentera ditt verk?
Svar: (Elevens reflektion kring presentationens svårigheter.)
• Hur kände du att dina kamrater reagerade på ditt konstverk?
Svar: (Elevens uppfattning om klasskamraternas respons.)
Hemläxa
Eleverna ska skriva en analys (500 ord) av feedbacken de fått under lektionen och reflektera över hur detta kan påverka deras framtida skapande och inriktning som konstnär. De ska också beakta två specifika insikter som var särskilt betydelsefulla.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan åläggas att skapa en presentation (8-10 minuter) där de sammanfattar sin kreativa process under hela kursen, inklusive de tekniska och konceptuella tillvägagångssätt de har använt, samt den feedback de fått och hur de har tillämpat den. Presentationen ska inkludera visuella hjälpmedel (snabbpresentation av arbeten).
Förslag för nästa lektion
Reflektion och målformulering för framtida projekt. I nästa lektion syftar läraren till att leda eleverna i en reflektion över vad de lärt sig under kursen, inklusive en utvärdering av sina egna färdigheter och kunskaper. Eleverna kommer att formulera mål för sina framtida projekt och utforska hur de kan utveckla sin konst på personlig nivå. Denna lektion är viktig för att hjälpa eleverna att förstå sin egen utvecklingskurva och att självständigt sätta mål för att förbättra sin konstnärliga praktik i framtiden.
Förberedelser
• Samla in och sortera eventuella presentationer och material för att kunna ge vägledning och feedback.
• Förbereda stödmaterial som kan hjälpa eleverna att reflektera och formulera sina mål för framtida projekt.
• Skapa en strukturerad tidsram för nästa lektion för att säkerställa en djup och meningsfull reflektion.