En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Engelska 6 – Sociala och kulturella frågor

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 6
Tema: Sociala och kulturella frågor

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla teman, form och innehåll i film och skönlitteratur, samt samhällsfrågor, sociala, kulturella, politiska och historiska förhållanden samt värderingar i olika områden där engelska används. Detta inkluderar jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.

Kunskapskrav

Eleven diskuterar välutvecklat, på engelska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till ämnet sociala frågor (10 min)

• Presentera vad som menas med sociala och kulturella frågor.
• Diskutera exempel på sociala frågor som eleverna kan relatera till.
• Förklara vikten av att kunna diskutera dessa frågor på engelska.

Film- och litteraturanalys (15 min)

• Introducera en kort filmklipp eller text (novell/urvalsavsnitt).
• Led en gruppdiskussion om teman och budskap i materialet.
• Uppmana eleverna att reflektera över karaktärernas livssituationer och kulturella perspektiv.

Gruppläsning och diskussion (15 min)

• Dela in klassen i små grupper och ge varje grupp en text att läsa.
• Låt varje grupp diskutera textens centrala teman och vilket kulturellt perspektiv som framhävs.
• Be grupperna identifiera kopplingar mellan texten och aktuella sociala frågor.

Presentation av grupper (10 min)

• Låt varje grupp presentera sina insikter och frågor från diskussionen för klassen.
• Diskutera efter varje presentation för att fördjupa förståelsen.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kort argumenterande text där de väljer en social fråga av deras val och fördjupar sig i den ur ett kulturellt perspektiv. De ska använda exempel från den aktuella film- eller litteraturanalysen. Beräknad tidsåtgång: 50 minuter.

Exit-ticket

• Vilka är några exempel på sociala frågor diskuterade i klassen? Svar: [Elever ska ge exempel från diskussionerna].
• Hur kan vi använda film och litteratur för att förstå sociala frågor? Svar: Genom att se till karaktärernas liv och utmaningar.
• Nämn en kulturell aspekt från den text ni analyserade. Svar: [Exempel på kulturell aspekt].
• Vad var en central idé i den diskussion ni hade i er grupp? Svar: [Elever ska ge en sammanfattning av sina idéer].
• Hur relaterar din egen erfarenhet till de sociala frågor vi diskuterade? Svar: [Elever ska reflektera över sina egna erfarenheter].

Hemläxa

Skriv en uppsats (ca 500 ord) om en social fråga av ditt val och hur den kan kopplas till film eller litteratur.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift ska eleverna välja en specifik social fråga och utföra en djupgående analys av dess representation i både skönlitteratur och film. De bör inkludera flera källor och dra slutsatser kring kulturella och sociala påverkan.

Förslag för nästa lektion

Tema: Jämförelse mellan kulturella perspektiv. Denna lektion bör fokusera på hur olika kulturer framhäver och behandlar sociala frågor. Eleverna ska jämföra två olika kulturella verk och diskutera likheter och skillnader i perspektiv och lösningar. Detta ger eleverna en djupare förståelse för hur kultur kan påverka synen på sociala frågor.

Förberedelser

• Välj och förbered filmklipp eller texter för diskussion.
• Skapa grupper för aktivitet och presentation.
• Förbered material för att stödja elevers argumenterande text.


×