Lektion. Gy. Skrivande – Poetiskt skrivande

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Skrivande
Tema: Poetiskt skrivande

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att utforska och analysera poesi som uttrycksform. Eleverna kommer att lära sig om olika poetiska tekniker och former, samt få tillfälle att skriva egna poetiska texter.

Kunskapskrav

Eleven skriver olika slags texter, däribland dikter, med god språklig variation, fungerande struktur och god anpassning till texttyp och syfte. Eleven visar en förmåga att använda stilistiska grepp och bildspråk i sina egna texter.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till poesi (10 min)

  • Vad är poesi?
  • Genomgång av olika typer av poesi (lyrik, epik, dramatik).
  • Diskutera känslor och teman i poesi.

Analys av kända dikter (15 min)

  • Läsning av utvalda dikter från kända poeter.
  • Identifiera stilgrepp, bildspråk och teman.
  • Diskutera hur dikternas form påverkar innehållet.

Skrivövning: Skapa din egen dikt (15 min)

  • Ge eleverna en skrivuppgift baserad på ett tema (t.ex. Natur, Kärlek, Förlust).
  • Tidsbegränsning för att stimulera kreativitet och flöde.
  • Lek med rim, alliterationer, och metaforer i skrivandet.

Avslutande diskussion (10 min)

  • Låt några elever läsa sina dikter.
  • Diskutera känslorna och tankarna som getts uttryck för i texterna.
  • Ge konstruktiv feedback på språk och stil hos varandras verk.

Aktivitet

Eleverna kommer att skriva en dikt på temat “Identitet”. De ska använda olika poetiska tekniker, som metaforer och similer, för att uttrycka sina tankar och känslor kopplade till sin egen identitet. Varje elev ska vara beredd att dela sin dikt med klassen och reflektiera kring skrivprocessen.

Exit-ticket

  • Vad handlar din dikt om?
    Svar: Ge en kort sammanfattning av temat.
  • Vilka poetiska tekniker använde du?
    Svar: Beskriv de tekniker som påverkade ditt skrivande.
  • Hur kände du dig under skrivprocessen?
    Svar: Reflektera över dina känslor under skrivandet.
  • Vad var din största utmaning när du skrev din dikt?
    Svar: Dela en utmaning du stötte på.
  • Vilka reaktioner hoppas du få från läsare?
    Svar: Ange vad du önskar att läsarna ska känna eller tänka.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en dikt hemma på minst 20 rader, där de uttrycker en stark känsla eller ett tema som är viktigt för dem. De ska också inkludera minst två olika poetiska tekniker och vara villiga att dela dikten i klassen vid nästa lektion.

Citat

”Dikten ska vara en upplevelse och inte ett faktum.” – Paul Valéry (1920)


×