Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Värdskap på resmålet
Tema: Kulturell medvetenhet och värdskap
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska fokus på vikten av värdskap och hur man kan skapa en positiv upplevelse för besökare med hänsyn till kulturella skillnader och traditioner. Det omfattar även interkulturell kommunikation och förståelse för olika kulturella perspektiv samt hur värdskap kan påverka besökares intryck och erfarenheter.
Kunskapskrav
Eleven redogör för betydelsen av värdskap och kan beskriva grundläggande kulturella aspekter som påverkar värdskapet vid resmål. Eleven visar förståelse för hur kulturella olikheter kan påverka kommunikation och interaktion med besökare.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till kulturell medvetenhet (10 min)
- Definiera begreppet kulturell medvetenhet.
- Diskutera varför det är viktigt i värdskapsyrken.
- Förklara hur kulturella normer och värderingar kan skilja sig åt mellan olika grupper.
- Ge exempel på kulturella skillnader och hur dessa kan påverka interaktioner.
- Presentera vikten av att vara öppen och anpassningsbar.
Kulturella normer och värderingar i praktiken (10 min)
- Presentera specifika exempel på kulturella normer från olika länder.
- Diskutera hur dessa normer kan påverka bemötandet av kunder.
- Genomför en gemensam analys av fallstudier där kulturella misstag gjorts.
- Sammanfatta de viktigaste insikterna från diskussionen.
- Introducera begreppet kulturell kompetens.
Interaktiv övning: Kulturell rollspelsövning (15 min)
- Dela in klassen i grupper och ge varje grupp en specifik kulturell bakgrund att representera.
- Varje grupp ska skapa en kort rollspelsövning där de demonstrerar hur man bemöter en besökare med annan kulturell bakgrund.
- Ge feedback på hur väl de verkade förstå den specifika kulturen.
- Diskutera vad som gick bra och vad som kunde förbättras i rollspelen.
- Avsluta med att identifiera nyckelberikningar i möten med olika kulturer.
Reflektion och diskussion (15 min)
- Låt eleverna reflektera över vad de har fått lära sig under lektionen.
- Diskutera hur kulturell medvetenhet kan tillämpas i deras framtida yrkesliv.
- Identifiera moment där kulturella missförstånd kan uppstå och hur man kan undvika dem.
- Avsluta lektionen med att varje elev nämner en lärdom de tar med sig.
- Ge en kort översikt av vad som kommer att diskuteras på nästa lektion.
Diskussionsfrågor
- A. På vilket sätt tror ni kulturell medvetenhet kan bidra till bättre kundservice? Vilka konkreta exempel kan ni ge?
- B. Hur kan ni tillämpa er förståelse för kulturella skillnader i praktiken när ni interagerar med internationella gäster?
- C. Berätta om en situation där ni själva upplevt kulturella skillnader och hur ni hanterade det. Vad lärde ni er av den erfarenheten?
Aktivitet
Som en del av aktiviteten kommer eleverna att arbeta med en “kulturundersökning”. De får i uppdrag att välja ett land eller en kultur och undersöka dess normer, beteenden och traditioner, med fokus på hur dessa kan påverka service och interaktion med besökare. Eleverna ska sammanfatta sina insikter i en kort presentation som de sedan delar med klassen. Denna aktivitet syftar till att ge eleverna en djupare förståelse för vikten av kulturell medvetenhet i värdskapsyrken.