Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Naturkunskap 1b. Kritisk analys av ovetenskapliga påståenden. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering i Naturkunskap 1b

Kritisk analys av ovetenskapliga påståenden

Ämne:

Naturkunskap 1b

Stadie:

Gymnasiet

Mål:

Målet med denna lektion är att eleverna ska kunna analysera och kritiskt granska ovetenskapliga påståenden samt förstå vikten av vetenskaplig metodologi.

Innehåll:

  • Introduktion till vetenskaplig metod
  • Skillnaden mellan vetenskap och pseudovetenskap
  • Fallstudier av ovetenskapliga påståenden
  • Gruppdiskussioner om evidens och argumentation

Aktiviteter:

  1. Föreläsning om vetenskaplig metod och dess historia.
  2. Diskussion i små grupper kring ett valt ovetenskapligt påstående.
  3. Presentation av gruppernas analyser och diskussion.
  4. Individuell reflektion över inlärning och förståelse.

Bedömning:

Bedömningen kommer att ske kontinuerligt genom observation av elevaktiviteter och genom att eleven skrivit en reflektion kring lektionen.

Läromedel:

  • Vetenskap och pseudovetenskap – en grundläggande översikt (bok)
  • Artiklar från vetenskapliga tidskrifter

Tid:

2 timmar

Uppföljning:

Eleverna uppmanas att fortsätta undersöka frågor om hållbar utveckling och resursfördelning i samband med vetenskapligt kunnande.

“`


Modern Tillbaka-knapp
×