Lektion. Svenska. Årstider i sång och rim. [Förskoleklass]

Lektionsplanering

Årskurs: Förskoleklass

Ämne: Svenska

Tema: Ärstider i sång och rim

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Språkets lydelse och användning i lek och lärande. Det saknas betygskriterier för det här ämnet i aktuell årskurs.

[Lpfö 18, Svenska]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till ärstider i sång (15 min)
    • Inled lektionen med att spela en sång som handlar om ärstider.
    • Diskutera med barnen vad de tror sången handlar om.
    • Ställ frågor om deras egna erfarenheter av ärstider.
  2. Sångaktivitet (15 min)
    • Lär barnen en enkel sång eller ramsa om ärstider.
    • Dela upp barnen i grupper och låt dem öva på sången.
    • Be grupperna framföra sången för klassen.
  3. Skapa egna rim (15 min)
    • Ge barnen tid att skapa egna rim om sina favoritärstider.
    • Uppmuntra dem att använda olika material för att illustrera sina rim i en bokform.
  4. Reflektion och avslutning (5 min)
    • Samla barnen och reflektera över vad de lärt sig under lektionen.
    • Diskutera vilka ärstider de ser fram emot mest och varför.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Ärstider: Barnen ska lära sig om de olika årstiderna, deras kännetecken och hur de påverkar natur och djur.
  • Språklek: Genom sång och rim utvecklas barnens språk och ordförråd.
  • Kreativitet: Barnen får möjlighet att uttrycka sig kreativt genom att skapa egna rim och texter.
  • Sammanhang: Förståelse för hur årstider påverkar livet runt omkring dem, vilket stärker deras språk- och begreppsförståelse.
  • Musikens roll: Att musik och sång används som verktyg för inlärning och lek.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Årstid En av de fyra perioderna på året; vinter, vår, sommar, höst. Från medeltidslatin “tempus” som betyder tid.
Rim En rytmisk upprepning av ljud i slutet av ord i en vers. Kommer från fornnordiskans “rím” som också betyder “vers”.
Sång En musikalisk komposition med text. Härstammar från fornnordiskans “sangr”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad tycker du är det bästa med din favoritårstid, och varför?
  • B. Hur tror du att djur och växter påverkas av årstiderna?
  • C. Kan man använda sång och rim för att lära sig mer om andra ämnen? Hur?

Aktivitet

Under aktiviteten ska barnen tillsammans skapa en liten låt eller dans kopplad till årstidernas kännetecken. Dela in klassen i små grupper och låt dem använda instrument, rörelse och sång för att skapa en gemensam framträdande. Ge material för att illustrera deras idéer, som färgglada papper och färgpennor, så att barnen kan göra ett litet “föreställningsprogram”. Varje grupp ska presentera sin låt och visa sin artistiska representation av sin favoritårstid.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad är de fyra årstiderna? Vår, sommar, höst, vinter.
2. Vilken sång handlar vi om idag? En sång som handlar om årstider.
3. Vad gillar du mest med vintern? (Elevernas egna svar)
4. Skriv ett rim om våren. (Elevernas egna rim)
5. Vilken årstid är din favorit? (Elevernas egna svar)
6. Vad gör djuren på vintern? (Elevernas egna svar)
7. Vilka färger ser du på hösten? (Elevernas egna svar)
8. Hur känns det att vara ute på sommaren? (Elevernas egna svar)

Hemuppgift

Hemuppgiften kan vara att be barnen att skriva en kort och enkel berättelse om sin favoritårstid, där de får beskriva hur den ser ut och vad de gillar att göra under den tiden. Berättelsen kan vara 1-2 A4-sidor lång och uppmuntra barnen att använda fantasi och kreativitet i sin skrivning.

Citat

Musik är livets språk. – Zoltán Kodály. Detta citat relaterar till lektionen genom att den understryker vikten av musik och sång i lärande och att språk kan uttryckas genom olika former, inte bara genom tal.


Modern Tillbaka-knapp