Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 1
Ämne: Svenska
Tema: Bockarna Bruse för språkutveckling
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Berättande texter och poetiska texter för barn och unga i form av skönlitteratur, sagor och sägner. | Eleven deltar i samtal om texters innehåll och kan återberätta viktiga delar av berättelsen. |
Texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter. | Eleven kan ge enkla kommentarer och ställa frågor om texter. |
Berättande texters budskap, uppbyggnad och innehåll. | Eleven kan ge uttryck för sina åsikter om texter på ett enkelt sätt. |
Iakttagelser och reflektioner kring texter i olika former. | Eleven kan delta i diskussioner om texters tema. |
[Lgr22, Svenska, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till Bockarna Bruse (10 min)
- Presentera berättelsen om Bockarna Bruse.
- Diskutera berättelsens huvudpersoner och deras egenskaper.
- Fråga eleverna vad de tror som kommer hända i berättelsen.
- Visa bilder från boken för att väcka intresse.
2. Läsning av texten (15 min)
- Läs Bockarna Bruse högt för klassen.
- Be eleverna att lyssna noga och tänka på handlingen.
- Stanna upp vid viktiga delar för att förklara och diskutera.
- Ställ frågor för att kontrollera förståelse under läsningen.
3. Återberättande och diskussion (15 min)
- Be eleverna återberätta vad som hänt i berättelsen.
- Ställ öppna frågor för att fånga elevernas tankar.
- Diskutera moralen i berättelsen och vad de lärt sig.
- Uppmuntra eleverna att dela med sig av sina egna perspektiv.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
- Summera berättelsens centrala teman och budskap.
- Fråga eleverna hur de skulle kämpa mot ett troll.
- Be dem att tänka på hur de skulle känna sig i Bockarnas situation.
- Ge tid för eleverna att reflektera över vad de lärt sig.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Sagans struktur: Förstå grundläggande struktur av en saga, inklusive inledning, händelseförlopp och avslutning.
- Karaktärsanalys: Lär känna de olika karaktärerna i Bockarna Bruse och vad som gör dem unika.
- Moraliska värden: Diskutera och reflektera över de moraliska värden som presenteras i berättelsen.
- Språkutveckling: Utveckla nytt språk genom att lära sig nya ord och begrepp relaterade till berättelsen.
- Visuell förståelse: Använda bilder och illustrationer för att förstå berättelsens handling.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Bock | En typ av djur som är känd för att hoppa. | Från fornnordiska “boki”. |
Troll | Ett mytiskt väsen som ofta är farligt och skrämmande. | Från gammelsvenska “trol”, som betyder illvilja. |
Saga | En berättelse, ofta med fantasielement. | Av fornnordiska “saga”, vilket betyder berättelse. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad skulle du göra om du träffade ett troll?
- B. Hur skulle bockarna i berättelsen kunna ha samarbetat bättre?
- C. Vad tycker du är det viktigaste budskapet i berättelsen Bockarna Bruse?
Aktivitet
Ett konkret förslag på en lektionsaktivitet för eleverna är att de får skapa sina egna berättelser med liknande karaktärer som Bockarna Bruse. Eleverna ska rita bilder av sina karaktärer och skriva korta dialoger mellan dem. Detta kommer att uppmuntra deras fantasi och språkutveckling, samt att de får använda bilder som stöd för att uttrycka sig.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad handlade Bockarna Bruse om? | Berättelsen om tre bockar som ska över en bro. |
Vem är huvudpersonen? | De tre bockarna. |
Vad är ett troll? | Ett skrämmande väsen i berättelsen. |
Vad tycker du om trollet? | Olika svar beroende på elev. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en egen kort berättelse inspirerad av Bockarna Bruse, där de skapar sina egna karaktärer och en liknande konflikt. Berättelsen ska vara 1-2 A4-sidor och innehålla minst två illustrationer av deras karaktärer. Denna uppgift ska hjälpa dem att tillämpa det de lärt sig genom att använda sitt fantasi och förmåga att återberätta.
Citat
”Berättelsen är en spegel av livet.” – Anonym. Detta citat betonar vikten av berättelser i vår kultur och hur de speglar våra liv och erfarenheter.