Lektionsplanering
Ärskurs: Förskoleklass
Ämne: Svenska
Tema: Rim och ramsor
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Språkets struktur och regler, rim och ramsor | Det saknas betygskriterier för det här ämnet i aktuell årskurs |
[Lpfö 18, Svenska, Förskoleklass]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till rim och ramsor (10 min)
- Läs en klassisk rim eller ramsa för barnen.
- Ställ frågor om vad barnen hörde och låt fokus på rimmen.
- Diskutera vilket ord som rimmar med strumpa (t.ex. klumpa).
- Visa på hur rimmen skapar en känsla i språket.
2. Lyssna och upprepa (15 min)
- Be barnen att lyssna noga på rimmet och sedan upprepa det efter dig.
- Använd olika tonlägen och hastigheter för att göra det roligt.
- Dela in klassen i små grupper där de övar tillsammans.
3. Tillsammans skapa rim (15 min)
- Låt barnen föreslå ord som kan rimma och skapa små verser tillsammans.
- Skriv upp deras rim på ett stort papper så att alla kan se.
- Diskutera ordens betydelse och betoningar.
4. Avslutning och återkoppling (10 min)
- Sammanfatta vad de har lärt sig under lektionen.
- Fråga barnen vilket rim de tyckte var roligast och varför.
- Uppmuntra dem att leta efter rim i sina egna böcker hemma.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Rim: Förståelse för vad rim är och hur de låter.
- Språkets rytm: Hur rim bidrar till att skapa rytm i språket.
- Kreativt språkskapande: Stimulera barnens fantasi och språk-utveckling genom att skapa egna rim.
- Interaktion: Få barnen att delta aktivt i diskussioner och skapa tillsammans.
- Lyssnande: Utveckla barnens förmåga att lyssna och uppfatta ljud i språket.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Rim | Ord som har samma eller liknande ljud i slutet. | Härstammar från det fornnordiska ordet “rim”. |
Ramsa | En vers eller sång med ett visst mönster av rim. | Kommer från gammalsvenska “ramsa”, att skriva. |
Språk | System av ljud, ord och regler för kommunikation. | Från latin “lingua”, vilket betyder “språk”. |
Vers | En del av en dikt eller sång som ofta rimmar. | Från latin “versus”, som betyder “vända”. |
Diskussionsfrågor
- A. Varför tror ni att rim och ramsor finns? Vad har de för funktion?
- B. Kan ni komma på några andra rim som ni känner till från böcker eller sånger?
- C. Hur skulle en berättelse se ut om man bara använde rimmande ord?
Aktivitet
Eleverna delas in i par och ska skapa egna ramsor utifrån bilder som finns i klassrummet. De ska titta på varje bild och tillsammans hitta på en rimmande mening kopplad till bilden. När de är klara får de presentera sina ramsor för klassen. Aktivitetsformen stimulerar både kreativiteten och språk-utvecklingen.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är ett rim? | Ord som låter lika i slutet. |
Ge ett exempel på ett rim. | Katt och ratt. |
Varför gillar vi rim? | De hörs bra och är roliga! |
Hur kan vi göra våra egna ramsor? | Tillsammans med ord vi gillar. |
Vilka olika ljud hör vi i språket? | Olika vokaler och konsonanter. |
Hur kan rim hjälpa oss att läsa? | De gör språket roligt och lättare. |
Vad gillar du mest med rim? | Det är kul och lätt att minnas! |
Vad har vi lärt oss idag? | Om rim, ramsor och språk! |
Hemuppgift
Skapa en egen ramsa! Skriv 4-5 meningar som rimmar och handlar om något ni tycker om. Måla gärna en bild som passar till er ramsa också.
Citat
”Rim är poesiens spel, där orden dansar och sjunger.” – Okänd
Detta citat lyfter fram hur rim gör språket livfullt och roligt, vilket knyter an till lektionsinnehållet där vi fokuserar på språkets lekfulla sida.