Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Teknik. Hållbar byggteknik. [Åk. 4 – 6]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 6

Ämne: Teknik

Tema: Hållbar byggteknik

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Genomgång av olika byggmaterial och metoder för att bygga hållbart. Elevens förmåga att beskriva och resonera kring olika alternativ av byggmaterial och deras påverkan på miljön. Eleven kan beskriva och ge exempel på hur olika byggmaterial påverkar miljön.

[Lgr 22, Teknik, Åk. 4-6]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till hållbarhet (10 min)
    • Diskutera vad hållbarhet innebär i byggteknik.
    • Gå igenom exempel på hållbara material och metoder.
    • Ställ frågor för att engagera eleverna.
    • Bekanta dig med hur val av material påverkar miljön.
  2. Gruppdiskussioner (15 min)
    • Dela in eleverna i grupper.
    • Be dem diskutera olika byggmaterial och deras hållbarhet.
    • Låt varje grupp sammanfatta sina tankar.
    • Samla upp diskussionerna i klassen.
  3. Praktisk aktivitet (20 min)
    • Varje grupp får material för att praktiskt bygga en hållbar struktur.
    • Eleverna ska välja material och motivera varför de valt just det.
    • Ge feedback under hela aktiviteten.
  4. Avslutande reflektion (5 min)
    • Samla klassen och reflektera över lektionen.
    • Diskutera vad de har lärt sig och vad de skulle vilja utforska mer.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Hållbarhet i byggsektorn: Att förstå vikten av att bygga på ett hållbart sätt och hur det påverkar miljön.
  • Olika byggmaterial: Lär sig om olika material som betong, trä och stål samt deras miljöpåverkan.
  • Energibesparing: Hur byggnader kan utformas för att spara energi och minska avfall.
  • Kreativ problemlösning: Utveckla kreativitet genom att hitta lösningar för att bygga hållbart med begränsade resurser.
  • Grupparbete och samarbete: Förmågan att arbeta effektivt i grupper för att nå gemensamma mål.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Hållbarhet Förmågan att tillfredsställa dagens behov utan att äventyra framtida generationers behov. Från svenska “hållbar” och “-het”, där “håll-” kommer från gamla norrländska.
Byggmaterial Material som används för att bygga olika konstruktioner. Kommer från svenska “bygga” och “material” som är av latin ursprung.
Miljömedvetenhet Förståelse för hur ens handlingar påverkar miljön. Sammansatt av svenska “miljö” och “medvetenhet”.
Resursanvändning Hur vi använder tillgängliga resurser effektivt. Sammansättning av fransk “ressources” och svenska “användning”.
Återvinning Processen att omvandla avfall till nya material. Från franska “recycler” och svenska “vinna”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan val av byggmaterial påverka miljön på lång sikt?
  • B. Diskutera skillnaderna mellan traditionella och hållbara byggmetoder. Vilka fördelar och nackdelar finns det?
  • C. Kan ni komma på exempel på byggnader eller projekt som är kända för sin hållbara konstruktion? Vad gör dem unika?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper om fyra och får material som kartong, lim och tejp. De ska tillsammans designa och bygga en liten hållbar struktur, exempelvis ett mindre hus eller en bro. Varje grupp ska använda minst tre olika typer av material och förklara sina val i sin presentation. Efter att strukturerna är byggda, presenteras de för klassen och diskussioner förs kring vilka val som var mest effektiva och hållbara.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad innebär hållbarhet inom byggsektorn?
2. Nämn ett exempel på ett hållbart byggmaterial.
3. Hur kan energi sparas i en byggnad?
4. Varför är det viktigt att återvinna byggmaterial?
5. Ge exempel på en byggnad känd för hållbarhet.
6. Vad menas med miljömedvetenhet?
7. Vilka fördelar finns med att bygga hållbart?
8. Hur kan vi uppmuntra fler att tänka på hållbarhet?

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort uppsats om 1-2 sidor där de utforskar ett hållbart byggprojekt som intresserar dem. De ska beskriva projektets syfte, material som används, och hur byggnaden bidrar till en bättre miljö. Uppsatsen ska också innehålla en personlig reflektion kring varför de valde just detta projekt.

Citat

“Vi kan inte lösa våra problem med samma tänkande som vi använde när vi skapade dem.” – Albert Einstein, 1931. Detta citat belyser vikten av att tänka innovativt och hållbart, vilket är centralt för lektionen om hållbar byggteknik.


Modern Tillbaka-knapp