Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 4
Ämne: Teknik
Tema: Kodning för nybörjare
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digitala verktyg och app-programmering. | Eleverna kan genomföra enklare problemlösningar med hjälp av programmering. |
Undersökning av programmeringens betydelse och programmeringens roll i olika sammanhang. | Eleverna kan berätta om vad programmering innebär och ge exempel på program som de har arbetat med. |
[Lgr22, Teknik, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till kodning (10 min)
- Presentera vad kodning är och varför det är viktigt.
- Diskutera hur kodning används i vardagen.
- Visa exempel på olika programmeringsspråk.
- Berätta om hur man kan skapa spel eller appar genom kodning.
2. Introducera programmeringsverktyg (15 min)
- Presentera det valda programmeringsverktyget (exempelvis Scratch, Blockly).
- Visa hur man skapar en enkel kodrad.
- Gå igenom olika block och deras funktioner.
- Låt eleverna följa med i en demonstration av hur man bygger ett enkelt program.
3. Praktisk övning – Bygga ett eget program (20 min)
- Ge eleverna instruktioner för att skapa sitt första program (exempelvis en enkel animation eller spel).
- Gå runt i klassrummet och stötta eleverna i deras arbete.
- Uppmuntra eleverna att experimentera och vara kreativa med sina program.
4. Reflektion och delning (5 min)
- Låt några elever dela med sig av sina skapelser.
- Diskutera vad som var utmanande och vad som var roligt med att programmera.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Kodningens grunder: Lär eleverna om grunderna i kodning, inklusive hur kod används för att styra datorer och appar.
- Programmeringsspråk: Bekanta eleverna med olika programmeringsspråk och deras användning.
- Problemlösning: Utveckla elevernas förmåga att tänka logiskt och lösa problem genom programmering.
- Kreativitet genom kodning: Stimulera elevernas kreativitet genom att låta dem skapa egna projekt.
- Samarbete: Uppmuntra samarbete mellan eleverna genom att låta dem arbeta i par eller grupper.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Kodning | Att skriva instruktioner som en dator kan förstå. | Härstammar från franska “code”, vilket betyder en samling av regler. |
Programmering | Processen att skapa ett program. | Kommer från engelskans “program”, som har sin rot i grekiska “progrãmmatos”, av “pro-” (för) och “grammata” (skrift). |
Algoritm | En steg-för-steg-plan för att lösa ett problem. | Ordet har sitt ursprung i namnet på matematikern Muhammad ibn Musa al-Khwarizmi. |
Blockprogrammering | En typ av programmering där man använder grafiska block för att skapa kod. | Kommer från engelskans “block”, vilket syftar på de block som används i programmeringsverktyg. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur tror ni att kodning kommer att påverka framtiden? Kan vi se några exempel i vår vardag?
- B. Vilka andra områden kan ni tänka er att kodning skulle kunna användas i, förutom spel och appar?
- C. Vad var den svåraste delen av kodningen för er? Hur övervann ni den utmaningen?
Aktivitet
Eleverna ska skapa ett eget spel eller en animation i det programmeringsverktyg som används under lektionen. De ska först skissa sin idé på papper och sedan arbeta i programmeringsverktyget för att sätta sin idé i verket. Under detta arbete får de lägga tid på att utforska olika funktioner och block för att få sin animation eller spel att fungera som de tänkt. De kan också hjälpas åt i grupper och ge varandra feedback under processen.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är kodning? | Det är att skriva instruktioner för datorer. |
Vilket programmeringsverktyg använde vi idag? | Vi använde Scratch. |
Vad var den roligaste delen av att programmera? | Att skapa ett spel/animation. |
Hur kan kodning användas i vår vardag? | Till exempel i appar och spel. |
Vad är en algoritm? | En plan för att lösa ett problem. |
Vad betyder blockprogrammering? | Att använda grafiska block för att koda. |
Kan ni ge ett exempel på något ni skapat idag? | (Eleven svarar här) |
Vad kan en dator inte göra utan kodning? | Den kan inte utföra några uppgifter. |
Hemuppgift
Eleverna ska i hemmet skapa ett enkelt program eller en animation i ett valfritt programmeringsverktyg. De ska skriva en kort rapport (1-2 A4-sidor) där de beskriver sin idé, vilka steg de följde för att skapa den, vad som var lätt eller svårt, och vad de känner att de har lärt sig.
Citat
“Kodning är ett av de mest användbara färdigheterna du kan lära dig.” – Barack Obama (2014). Detta citat betonar vikten av kodning och hur det blir allt viktigare i vår teknologiska värld. Genom att lära sig kodning öppnar eleverna dörrarna till många framtida möjligheter.