Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Teknik. Livscykelanalys av mobiltelefoner (fortsättning). [Åk. 7 – 9]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 8

Ämne eller kurs: Teknik

Tema: Livscykelanalys av mobiltelefoner (fortsättning)

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
– Livscykelanalys av produkter och material. – Eleven kan beskriva och förklara centrala aspekter av livscykelanalys.
– Hållbar utveckling och hur produkter påverkar miljön. – Eleven kan identifiera fördelar och nackdelar med olika material och processer.
– Design och tillverkning av produkter. – Eleven kan ge exempel på hur produkters design påverkar både användning och miljöpåverkan.

[Lgr22, Teknik, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

6. Användning av mobiltelefoner (10 min)

  • Diskutera hur mobiltelefoner används i vardagen.
  • Reflektera över hur lång livslängd en telefon har och faktorer som påverkar detta.

7. Återvinning och avfallshantering (10 min)

  • Gå igenom vad som händer med mobiltelefoner när de kasseras.
  • Diskutera vikten av återvinning och hur många material kan återanvändas.

8. Diskussion och reflektion (10 min)

  • Låt eleverna diskutera sina insikter från de första lektionerna.
  • Fråga hur deras perspektiv kring mobiltelefoner har förändrats.

9. Gruppuppgift: Skapa en livscykelanalys (10 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem i uppgift att skapa en livscykelanalys för en specifik mobiltelefonmodell.
  • Eleverna ska använda det de lärt sig för att diskutera och dokumentera sina analyser.

10. Presentationer av analyser (10 min)

  • Grupperna presenterar sina analyser för klassen.
  • Ge möjlighet till frågor och diskussioner mellan grupperna för att utbyta idéer.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Användning: Hur mobiltelefoner används dagligen och dess inverkan på livscykeln.
  • Återvinning: Processer för att återvinna material från mobiltelefoner och deras betydelse för miljön.
  • Diskussion: Vikten av att reflektera över vårt konsumtionsmönster och dess påverkan på miljön.
  • Grupparbete: Samarbete för att förstå och analysera livscykeln av en produkt.
  • Presentation: Utveckling av kommunikationsförmågor när de presenterar sina analyser.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Användning Hur en produkt används i dagligt liv. Kommer från gammelsvenskan “använda”.
Återvinning Processen av att omvandla avfall till nya produkter. Från svenskans “åter” och “vinna”.
Avfallshantering System för insamling och behandling av skräp. Från ordet “avfall”, vilket betyder att något kastas bort, och “hantera”, vilket handlar om att ta hand om något.
Livslängd Tiden en produkt går att använda innan den blir obsolet. Från tyska “Lebensdauer”, vilket betyder livslängd.
Grupparbete Samarbete mellan elever för att lösa uppgifter. Från medeltidens “grupp”, vilket betyder en samling av individer.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur tror ni att mobiltelefonernas användning kan förändras i framtiden med avseende på hållbarhet?
  • B. Vad kan ni göra för att bidra till en mer hållbar användning av mobiltelefoner?
  • C. Diskutera vilket ansvar tillverkare har för att säkerställa en hållbar livscykel av sina produkter.

Aktivitet

Eleverna får en gruppuppgift där de ska skapa en livscykelanalys av en vald mobiltelefonmodell. De ska titta på varje steg i livscykeln och presentera sina resultat. Under presentationen ska varje grupp fokusera på hur mobiltelefonens livscykel kan förbättras för att göra den mer hållbar. Varje grupp får 5 minuter för att presentera sina resultat och diskutera eventuella frågor.

Exit-ticket

Fråga Svar
Hur används mobiltelefoner? De används för kommunikation, information och underhållning.
Vad händer med en gammal mobiltelefon? Den kan återvinnas eller hamna som avfall.
Varför är återvinning viktigt? Det minskar avfall och sparar resurser.
Hur kan vi öka medvetenheten om hållbarhet? Genom att utbilda andra och sprida information.
Vilken produkt har ni valt för er livscykelanalys? Eleverna ger sitt val av mobiltelefonmodell.

Hemuppgift

Eleverna ska reflektera över den diskussion och de insikter de har fått under lektionen. De ska skriva en kort uppsats på 1-2 sidor (A4) om hur de som individer kan bidra till en mer hållbar användning av mobiltelefoner och vad de själva planerar att göra i framtiden.


Modern Tillbaka-knapp