Lektionsplanering
Årskurs: Förskola
Ämne: Teknik
Tema: Teknik i köket
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Barnens utforskande av kökets tekniska redskap ger dem möjlighet att utveckla sin förståelse för teknik och dess praktiska tillämpningar. | Barnen kan namnge och beskriva olika köksredskap och deras funktioner. |
[Lpfö 18, Förskolan]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till köksredskap (10 min)
- Samla barnen och visa olika köksredskap, som knivar, skålar, mixrar och kastruller.
- Diskutera vad varje redskap heter och vad det används till. Ställ frågor som “Vad tror ni vi kan göra med det här?”.
Praktiskt utforskande (20 min)
- Dela in barnen i grupper och låt varje grupp få ett köksredskap (säkra att de är lämpliga för barn).
- Låt dem utforska redskapet och ge exempel på hur de skulle använda det i matlagning. Låt dem även diskutera och komma på egna recept.
Presentation (15 min)
- Varje grupp presenterar sitt köksredskap för klassen och visar hur det skulle användas.
- Fråga klassen vad de tycker om redskapet och om de har sett det hemma.
Avslutande reflektion (5 min)
- Sammanfatta vad barnen har lärt sig om olika köksredskap, och diskutera varför teknik är viktig i köket.
- Fråga barnen om de har hjälpt till i köket hemma och vilka redskap de tycker är mest roliga att använda.
Ämnesinnehåll
- Köksredskap och deras funktioner. Barnen lär sig att känna igen och namnge olika köksredskap och deras grundläggande funktioner.
- Praktisk användning. Genom att använda rambildade köksredskap utvecklar barnen sin förståelse för hur de används i matlagning.
- Samarbete. Att arbeta i grupper främjar sociala färdigheter och kommunikation.
- Matlagning och näring. Barnen får förståelse för kopplingen mellan köksteknik och matlagning, inklusive hälsosamma val.
- Språkutveckling. Genom att använda och förstå begrepp relaterade till köksredskap får barnen en mer mångsidig vokabulär.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Kniv | Ett redskap för att skära mat. | Från fornnordiska “knifr”, vilket betyder “att skära”. |
Mixern | En apparat för att blanda ingredienser. | Från engelskans “mix”, som betyder “blanda”. |
Kastrull | En behållare för att koka mat. | Från franskan “casserole”, som betyder “skål”. |
Slevar | Ett redskap för att servera eller blanda. | Från tyska “löffel”, som betyder “sked”. |
Våg | Används för att mäta vikt på ingredienser. | Från fornnordiska “vega”, vilket betyder “att väga”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilket köksredskap tycker du är mest intressant, och varför?
- B. Har du sett något av dessa redskap hemma? Hur används de där?
- C. Vad tycker du är roligast att laga mat med?
Aktivitet
Barnen kan göra en “matlagningstavla” där de ritar sina favoritköksredskap och skriver en kort text om vad de gör. De kan även klippa ut bilder av redskapen från tidningar och klistra in på tavlan. Detta främjar både kreativitet och förståelse för teknik i köket.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är en mixern? | En apparat för att blanda ingredienser. |
Nämn ett köksredskap som ni lärde er om. | (Öppen fråga) |
Vad tycker ni att kniven används till? | (Öppen fråga) |
Vad är det roligaste att göra i köket? | (Öppen fråga) |
Har ni hjälpt till att laga mat hemma? Vad gjorde ni? | (Öppen fråga) |
Vilket redskap skulle ni vilja ha hemma? | (Öppen fråga) |
Varför är köksredskap viktiga? | (Öppen fråga) |
Vilken typ av mat skulle ni laga med era redskap? | (Öppen fråga) |
Hemuppgift
Eleverna ska prata med en vuxen hemma och skriva ner namnen på tre köksredskap som används hemma. De ska även beskriva vad varje redskap används till i köket. Uppgiften kan göras på ett A4-papper.
Citat
“Mat är som teknik – det förenar människor.” – Okänd
Detta citat visar hur teknik i köket inte bara handlar om att laga mat utan även om att skapa gemenskap vilket knyter an till vikten av köksredskapen i vårt liv.