En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Vuxenutbildning. Svenska – Kommunikation och Samhälle

Lektionsplanering: Kommunikation och Samhälle

Årskurs

Vuxenutbildning

Ämne

Svenska

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Centralt innehåll som rör språklig kommunikation, retorik och samhällsfrågor.

Kunskapskrav

Eleven kan delta i diskussioner och samtal.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kommunikation (10 min)

  • Definition av kommunikation.
  • Olika typer av kommunikation (verbal, icke-verbal).
  • Betydelsen av effektiv kommunikation.

Gruppdiskussion (15 min)

  • Diskutera exempel på god kommunikation.
  • Identifiera hinder för kommunikation.
  • Reflektera över egna kommunikationsstilar.

Presentation av kommunikationsverktyg (15 min)

  • Introduktion till olika kommunikationsverktyg.
  • Fördelar och nackdelar med digital kommunikation.
  • Praktiska exempel på verktyg (ex. e-post, sociala medier).

Avslutande reflektion (10 min)

  • Sammanfatta dagens lärdomar.
  • Diskutera hur man kan tillämpa lärdomen i vardagen.
  • Berätta om nästa lektion och dess fokus.

Aktivitet

En konkret lektionsaktivitet kan vara att eleverna i grupper skapar en presentation om en kommunikationsproblemsituation och föreslår lösningar. Detta uppmuntrar till praktisk tillämpning av det lärda. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad är viktigt för att kommunikation ska vara effektiv? – Tydlighet.
  • Nämn en metod för att förbättra din kommunikation. – Aktivt lyssnande.
  • Vad är ett exempel på icke-verbal kommunikation? – Kroppsspråk.
  • Hur kan digital kommunikation påverka våra interaktioner? – Både positivt och negativt.
  • Vilket kommunikationsverktyg tycker du är mest effektivt och varför? – Varierande svar.

Hemuppgift

Förbered en kort skriftlig reflektion om en kommunikationsutmaning du har stött på och hur du hanterade den. Användaren kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag jag skrivit.

Citat

Den största kommunikationen är inte den som är uttalad, utan den som är oartikulerad. – Marshall McLuhan, 1964.

Citatet påminner oss om att mycket av kommunikationen sker genom känslor och signaler snarare än ord, vilket knyter an till lektionens tema.

Nästa lektion

Nästa lektion kommer att fokusera på “Retorik och övertygande kommunikation”, vilket är relevant för att utveckla effektiv argumentationsförmåga. Användaren kan skriva “Nästa” så tar jag fram en lektionsplanering baserat på mitt förslag.


×