Planering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Religionskunskap 2
Tema: Världsreligioner och livsåskådningar
Period: 31 oktober – 29 april
Syfte
Denna planering syftar till att ge eleverna en djup förståelse för olika världsreligioner och livsåskådningar. Genom att undersöka centrala tankegångar, etiska teorier och relationen mellan religion och samhälle kommer eleverna att kunna analysera och dra negerande slutsatser kringhållningar och perspektiv som präglar vår värld idag. Planeringen omfattar tre centrala områden: världsreligioner, nyreligiösa rörelser och etik.
Introduktion till världsreligioner [31 okt – 24 nov]
Centralt innehåll
- Centrala tankegångar, urkunder, symboler, högtider och riter inom kristendomen
- Utmärkande drag för protestantism, katolicism och ortodoxi
Betygskriterier (E)
Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera världsreligionerna och några livsåskådningar.
Vecka 44 – Introduktion och kristendomen
- Lektion 1: Introduktion till kursen och genomgång av centrala begrepp. Vi kommer även att utforska kristendomens historiska och samtida betydelse.
- Lektion 2: Kristendomen – grunder och inriktningar. Vi går igenom de olika grenarna inom kristendomen samt hur de påverkar individens och samhällets värderingar.
Vecka 45 – Islam
- Lektion 3: Islamens grundläggande läror. Fokus ligger på Koranens betydelse och islams fem pelare, samt hur dessa formar tron och handlingar hos muslimer.
- Lektion 4: Jämförelse mellan kristendom och islam. Vi diskuterar likheter och skillnader mellan dessa två världsreligioner utifrån grundläggande läror och traditioner.
Vecka 46 – Judendom
- Lektion 5: Judendomens historia och betydelse. Eleverna lär sig om judendomens centrala texter som Tanakh och hur dessa är relevanta i dagens samhälle.
- Lektion 6: Judendomens traditioner och högtider. Vi går igenom viktiga judiska högtider och riter, liksom deras betydelse för identitet och gemenskap.
Vecka 47 – Hinduism och buddhism
- Lektion 7: Hinduismens centrala tankar. Fokus på läror som karma och reinkarnation, samt hinduiska gudar och deras betydelse.
- Lektion 8: Buddhismens grundprinciper. Vi diskuterar de fyra ädla sanningarna och den åttafaldiga vägen som centrala komponenter inom buddhismen.
Nyreligiösa rörelser [28 nov – 22 dec]
Centralt innehåll
- Nyreligiösa rörelser och strömningar, vad som kännetecknar dem och vad de har för förhållande till världsreligionerna.
Betygskriterier (E)
Eleven kan översiktligt redogöra för nyreligiösa rörelser och deras relationer till världsreligionerna.
Vecka 48 – Introduktion till nyreligiösa rörelser
- Lektion 9: Vad är nyreligiösa rörelser? Vi definierar och diskuterar vad som menas med nyreligiösa rörelser och hur de skiljer sig från traditionella religioner.
- Lektion 10: Statistisk översikt av nyreligiösa rörelser. Genom en översikt av aktuella nyreligiösa rörelser i världen analyseras deras tillväxt och betydelse.
Vecka 49 – En växande mångfald av trosuppfattningar
- Lektion 11: Privatreligiositet och individuella tolkningar. Lektionen fokuserar på hur individer bildar sina egna trosuppfattningar och hur dessa skiljer sig från etablerade religioner.
- Lektion 12: Exempel på nyreligiösa rörelser. Här utforskar vi specifika rörelser, exempelvis Scientologi och Wicca, och deras huvudsakliga kännetecken.
Etik i religiösa sammanhang [9 jan – 20 feb]
Centralt innehåll
- Etiska begrepp, teorier och modeller.
Betygskriterier (E)
Eleven kan översiktligt redogöra för etiska teorier och modeller som tillämpas inom olika religioner.
Vecka 2 – Etik och moral
- Lektion 13: Introduktion till etik. Vi introducerar begrepp som etik, moral och värderingar och ser på deras relation till religion.
- Lektion 14: Normativ etik och dess tillämpningar. Diskussioner kring dygdetik, pliktetik och konsekvensetik och hur dessa teorier kan tillämpas i religiösa sammanhang.
Vecka 3 – Normativa etiska teorier
- Lektion 15: Dygdetik och presenterar exempel. Lektionen fokuserar på dygdetik som en central etisk teori och dess historiska betydelse.
- Lektion 16: Pliktetik och dess konsekvenser. Här utforskar vi Kant och hans pliktetik, och hur dess moralprinciper tillämpas idag.
Vecka 4 – Biomedicinsk etik
- Lektion 17: Biomedicinska etiska frågor. Fokus på etik inom medicin och forskning, diskussioner kring abort och euthanasia.
- Lektion 18: Djuretik och miljöetik. Vi undersöker etiska frågor kopplade till djurhållning och ekologiska perspektiv i relation till religiösa värderingar.
Vecka 5 – Sammanfattning och reflektion
- Lektion 19: Diskussion och sammanfattning av kursinnehållet. Sammanfattande diskussion av kursens teman och dess inverkan på individens och samhällets värderingar.
- Lektion 20: Självständigt arbete. Eleverna förbereder och presenterar sina egenvalda teman inom religionskunskap.
Säkerställ att denna planering genomförs i enlighet med de centrala innehållen och betygskriterierna i kursplanen. Planeringen försöker tillhandahålla en klar vägledning för såväl undervisning som inlärning.