Veckoplanering
Årskurs: Grundskolan, årskurs 7 Ämne: Svenska Tema: Noveller
Denna planering syftar till att introducera eleverna till novellens form och struktur samt att analysera och diskutera olika noveller. Fokus ligger på att utveckla elevernas förståelse för språkliga verktyg och stilmedel samt att väcka deras kreativa skrivande.
1. Introduktion till noveller och deras struktur
Undervisningen under dessa veckor syftar till att ge en grundläggande förståelse för novellens uppbyggnad, teman och stil. Eleverna kommer att läsa och diskutera olika noveller för att få en djupare insikt i genren.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Berätta om olika texttyper och deras syften. | Eleven kan läsa och sammanfatta innehållet i noveller. |
(Lgr 22. Svenska, åk 7-9)
v. 12 – Novellens kännetecken (20/3-26/3)
- Lektion 1 – Introduktion till novellens kännetecken.
- Lektion 2 – Läsning av en utvald novell.
v. 13 – Tema och miljö i noveller (27/3-2/4)
- Lektion 1 – Diskusson kring tema och miljö i noveller.
- Lektion 2 – Analysera miljön i den lästa novellen.
v. 14 – Karaktärer och konflikter (3/4-9/4)
- Lektion 1 – Genomgång av karaktärsanalys och konflikter i noveller.
- Lektion 2 – Skriva en karaktärsprofil baserat på novellen.
v. 15 – Språk och stil i noveller (10/4-16/4)
- Lektion 1 – Exempel på språkliga verktyg och stilmedel i noveller.
- Lektion 2 – Diskutera språk och stil i den lästa novellen.
v. 16 – Eget novellskrivande och reflektion (17/4-23/4)
- Lektion 1 – Planera och påbörja eget novellskrivande.
- Lektion 2 – Reflektion och feedback kring det egna skrivandet.
Lov och ledigheter
- [Röd dag] – Påsk (29/3-1/4). Under denna period är det ingen undervisning.
Uppföljning
Uppge ett nyckelord nedan så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar
- ➡️ Nästa – Fortsätt planeringen