Provkonstruktion
Årskurs: 1-3
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Närområde
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplar till läroplanens centrala innehåll: “Förståelse för hur samhället är uppbyggt och hur olika delar av samhället hänger ihop, samt grundläggande samhällsvetenskaplig metod.”
Kunskapskrav
Provet syftar till att bedöma följande kunskapskrav:
- “Eleven kan ge exempel på och redogöra för samhällsfunktioner i närmiljön.”
- “Eleven kan förklara hur samhället påverkar individ och grupper.”
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande är en samhällsfunktion?
- a) Skola
- b) Fritidspark
- c) Bio
- d) Affär
- Vad är en viktig uppgift för kommunen?
- a) Sätta upp parker
- b) Försörja offentliga skolor
- c) Bygga kärnkraftverk
- d) Rymduppdrag
- Vilket av följande är en offentlig tjänst?
- a) Bilverkstad
- b) Hälsocentral
- c) Restaurang
- d) Gym
- Vilken myndighet ansvarar för socialtjänsten?
- a) Kommunen
- b) Statens inrikes förvaltning
- c) Riksdagen
- d) Försäkringskassan
- Vad handlar civilsamhället om?
- a) Enbart lagar
- b) Olika organisationer och föreningar i samhället
- c) Endast statliga insatser
- d) Ingen av dessa
- Varför är det viktigt att rösta i valet?
- a) För att påverka samhället
- b) För att få betalt
- c) För att kunna klaga på samhället
- d) Inget av ovanstående
- Vad är en demokratisk rättighet?
- a) Att få betalt av staten
- b) Att delta i val
- c) Att arbeta utan lagar
- d) Att välja sina grannar
- Vilket av följande är en del av samhällskunskap?
- a) Politik
- b) Matlagning
- c) Sport
- d) Musik
- Vem har rätt att vara med och bestämma i kommunen?
- a) Bara de som äger hus
- b) Alla medborgare över 18 år
- c) Endast politiker
- d) Endast lärarna
- Vad gör en polis i samhället?
- a) Säkerhet och lagövervakning
- b) Fördelar mat
- c) Skapar musik
- d) Utbildar barn
Resonerande frågor
- Diskutera hur en skola i ditt närområde kan påverka samhället. Genom denna fråga kan eleverna visa förståelse för skolans roll som samhällsinstitution.
- Reflektera över hur olika samhällsfunktioner samarbetar för att skapa ett fungerande samhälle. Här ges elever möjlighet att visa djupare insikter om samverkan mellan olika samhällsfunktioner.
- Beskriv hur du som medborgare kan påverka din närmiljö. Syftet är att låta eleverna uttrycka sina egna tankar och agerande i samhällsfrågor.
- Ge exempel på hur föreningar i ditt närområde bidrar till det civila samhället. Denna fråga uppmuntrar eleverna att koppla teori till verkliga exempel, vilket visar på högre förståelse.
- Diskutera varför det är viktigt med engagemang i lokala frågor. Eleverna får möjlighet att resonera kring vikten av samhällsengagemang och påverkan.
Bedömning
Provet bedöms med poäng enligt följande:
- Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (totalt 10 poäng)
- Resonerande frågor: 2 poäng för varje välutvecklat svar (totalt 10 poäng)
Poängkrav:
- E: Minst 8 poäng
- C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)