Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 1-3. Samhällskunskap – Närområde

Provkonstruktion

Årskurs: 1-3
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Närområde

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provet kopplar till läroplanens centrala innehåll: “Förståelse för hur samhället är uppbyggt och hur olika delar av samhället hänger ihop, samt grundläggande samhällsvetenskaplig metod.”

Kunskapskrav

Provet syftar till att bedöma följande kunskapskrav:

  • “Eleven kan ge exempel på och redogöra för samhällsfunktioner i närmiljön.”
  • “Eleven kan förklara hur samhället påverkar individ och grupper.”

Prov

Faktafrågor
  1. Vilket av följande är en samhällsfunktion?
    • a) Skola
    • b) Fritidspark
    • c) Bio
    • d) Affär
  2. Vad är en viktig uppgift för kommunen?
    • a) Sätta upp parker
    • b) Försörja offentliga skolor
    • c) Bygga kärnkraftverk
    • d) Rymduppdrag
  3. Vilket av följande är en offentlig tjänst?
    • a) Bilverkstad
    • b) Hälsocentral
    • c) Restaurang
    • d) Gym
  4. Vilken myndighet ansvarar för socialtjänsten?
    • a) Kommunen
    • b) Statens inrikes förvaltning
    • c) Riksdagen
    • d) Försäkringskassan
  5. Vad handlar civilsamhället om?
    • a) Enbart lagar
    • b) Olika organisationer och föreningar i samhället
    • c) Endast statliga insatser
    • d) Ingen av dessa
  6. Varför är det viktigt att rösta i valet?
    • a) För att påverka samhället
    • b) För att få betalt
    • c) För att kunna klaga på samhället
    • d) Inget av ovanstående
  7. Vad är en demokratisk rättighet?
    • a) Att få betalt av staten
    • b) Att delta i val
    • c) Att arbeta utan lagar
    • d) Att välja sina grannar
  8. Vilket av följande är en del av samhällskunskap?
    • a) Politik
    • b) Matlagning
    • c) Sport
    • d) Musik
  9. Vem har rätt att vara med och bestämma i kommunen?
    • a) Bara de som äger hus
    • b) Alla medborgare över 18 år
    • c) Endast politiker
    • d) Endast lärarna
  10. Vad gör en polis i samhället?
    • a) Säkerhet och lagövervakning
    • b) Fördelar mat
    • c) Skapar musik
    • d) Utbildar barn
Resonerande frågor
  1. Diskutera hur en skola i ditt närområde kan påverka samhället. Genom denna fråga kan eleverna visa förståelse för skolans roll som samhällsinstitution.
  2. Reflektera över hur olika samhällsfunktioner samarbetar för att skapa ett fungerande samhälle. Här ges elever möjlighet att visa djupare insikter om samverkan mellan olika samhällsfunktioner.
  3. Beskriv hur du som medborgare kan påverka din närmiljö. Syftet är att låta eleverna uttrycka sina egna tankar och agerande i samhällsfrågor.
  4. Ge exempel på hur föreningar i ditt närområde bidrar till det civila samhället. Denna fråga uppmuntrar eleverna att koppla teori till verkliga exempel, vilket visar på högre förståelse.
  5. Diskutera varför det är viktigt med engagemang i lokala frågor. Eleverna får möjlighet att resonera kring vikten av samhällsengagemang och påverkan.
Bedömning

Provet bedöms med poäng enligt följande:

  • Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (totalt 10 poäng)
  • Resonerande frågor: 2 poäng för varje välutvecklat svar (totalt 10 poäng)

Poängkrav:

  • E: Minst 8 poäng
  • C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)

Modern Tillbaka-knapp
×