En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Naturguidning – Issäkerhet och ledarskap på långfärdsskridskor

Provkonstruktion

Årskurs: 1
Ämne: Naturguidning
Tema: Issäkerhet och ledarskap på långfärdsskridskor

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provets centrala innehåll kopplar till läroplanens centrala delar för ämnet Idrott och hälsa, där det framkommer: “Förmåga att hantera säkerhet och nödsituationer i samband med fysiska aktiviteter.”

Kunskapskrav

Kopplingen till kunskapskrav görs genom att fokusera på följande kunskapskrav:

1. Förmåga att genomföra och anpassa utevistelser utifrån olika förhållanden och miljöer.
2. Kunskaper om betydelsen av fysiska aktiviteter och naturupplevelser för kroppslig förmåga och hälsa.
3. Förmåga att hantera säkerhet och nödsituationer i samband med fysiska aktiviteter.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken utrustning är obligatorisk på isen?
– a) Handdukar
– **b) Hjälm**
– c) Badkläder
– d) Skidglasögon

2. Vad bör du göra i händelse av en nödsituation på isen?
– a) Skrika högt
– **b) Säkerhetskoppla till en ledare**
– c) Fortsätta åka
– d) Ignorera situationen

3. Vilka förhållanden är säkra för långfärdsskridskor?
– a) Is med vatten ovanpå
– **b) Tjock och klar is**
– c) Tunn is
– d) Snöig is

4. Vilken typ av skridskor bör användas för långfärdsskridskor?
– a) Kort skridskor
– b) Uddad skridskor
– **c) Långfärdsskridskor**
– d) Isdansskor

5. Vilken ledarskapsförmåga är viktig vid långfärdsskridskor?
– a) Att vara snabb
– **b) Att kunna kommunicera säkerhet**
– c) Att vara tyst
– d) Att visa styrka

6. Vad ska du alltid kontrollera innan du åker ut på isen?
– a) Ditt meddelande
– **b) Isens tjocklek**
– c) Din tid
– d) Vädret

7. Vad kan vara en riskfaktor på isen?
– a) Varmt väder
– b) Små hundar
– **c) Sprickor i isen**
– d) Det är mörkt

8. Hur ofta ska ni som grupp stanna för att kontrollera säkerheten?
– **a) Regelbundet**
– b) Aldrig
– c) En gång varje timme
– d) Endast när någon skriker

9. Vilken av följande är en säkerhetsåtgärd vid långfärdsskridskor?
– **a) Åka med en grupp**
– b) Åka ensam
– c) Inte informera andra
– d) Inte ha på sig skydd

10. Hur ska du agera om du ser en person som fallit på isen?
– a) Skratta
– **b) Hjälpa dem upp och se efter**
– c) Skrika på dem
– d) Fortsätta åka

Resonerande frågor

1. Resonera kring varför det är viktigt att alltid bära hjälm på isen. (Syftet är att eleverna ska visa förståelse för säkerhetsåtgärder.)

2. Beskriv hur man kan förbereda sig mentalt och fysiskt inför en långfärdsskridsko tur. (Denna fråga syftar till att undersöka elevernas analysförmåga.)

3. Diskutera vilka faktorer som påverkar isens säkerhet och hur dessa bör kommuniceras till gruppen. (Här ges elever möjlighet att visa djupgående kunskaper inom området.)

4. Analys av ledarskapsrollens betydelseUnder en långfärdsskridsko tur, hur kan ledaren påverka gruppens säkerhet och upplevelse? (Frågan ska ge möjlighet till djupgående analys av ledarskapsmetoder.)

5. Hur kan man som skridskoåkare bidra till en säker miljö för alla på isen? (Syftet är att elever ska tänka på ansvar och gemenskap.)

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng.

– **Faktafrågor:** 1 poäng per korrekt svar (totalt 10 poäng).
– **Resonerande frågor:** 4 poäng per fråga (totalt 20 poäng).

Minimikrav för olika betygsnivåer:

– **E-nivå:** 8 poäng (minst 3 poäng från de resonerande frågorna).
– **C-nivå:** 12 poäng (minst 3 poäng från de resonerande frågorna).
– **A-nivå:** 18 poäng (minst 5 poäng från de resonerande frågorna).

Det är viktigt att eleverna visar kunskaper inom både fakta och resonemang för att kunna uppnå högre betyg.


×