Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Kommunikation
Tema: Grupper
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Enligt läroplanen omfattar det centrala innehållet “Olika kommunikationsformer och deras betydelse i samhället”.
Kunskapskrav
Provet kopplar till kunskapskrav där eleverna ska kunna “analysera och diskutera olika kommunikationssituationer”, “reflektera över betydelsen av kommunikation i grupper” samt “tillämpa kommunikationsteori i praktiska sammanhang”.
Prov
Faktafrågor
- Vilken av följande är en typ av icke-verbal kommunikation?
a) Skriftlig text
b) Kroppsspråk
c) E-post
d) Talad kommunikation - Vad kallas den teori som förklarar hur grupper uppnår gemensamma mål?
a) Gruppdynamik
b) Kommunikativ kompetens
c) Maslows behovstrappa
d) Social inlärning - Vilken av följande faktorer påverkar kommunikationen i grupper?
a) Geografisk placering
b) Gruppstorlek
c) Ålder
d) Skolutbildning - Vad menas med “feedback” i en kommunikationsprocess?
a) Att tala utan paus
b) En tystnad mellan svar
c) Respons på ett meddelande
d) Att undvika att kommunicera - Vilket av följande är en fördel med gruppkommunikation?
a) Konflikter ökar
b) Delad kunskap
c) Det tar längre tid
d) Mindre kreativitet - Vad är “aktiv lyssnande”?
a) Att avbryta den som talar
b) Att höra men inte förstå
c) Att göra intresseyttringar och ställa frågor
d) Att planera vad man själv ska säga - Vilken kommunikationsstil kännetecknas av att man är direkt och tydlig?
a) Indirekt stil
b) Assertiv stil
c) Passiv stil
d) Aggressiv stil - Vad är viktigt för att upprätthålla ett öppet kommunikationsklimat?
a) Hemlighet
b) Tillit
c) Hierarki
d) Avstånd - Vilken känsla förmedlar oftast icke-verbal kommunikation?
a) Tidsuppfattning
b) Känslor
c) Priser
d) Ord - Vad betyder “gruppthink” i socialpsykologi?
a) En tendens att prioritera enhetlighet över kritisk analys
b) Att alltid diskutera öppet
c) Att involvera alla medlemmar i beslut
d) Att ha många åsikter - Vilken typ av grupp är en arbetsgrupp?
a) Formell grupp
b) Informell grupp
c) Temporär grupp
d) Social grupp - Vad kan vara en konsekvens av dålig kommunikation i en grupp?
a) Förvirring och missförstånd
b) Mer kreativa idéer
c) Tydliga mål
d) Ökad effektivitet - Vad är en av nackdelarna med storgruppsdiskussioner?
a) Fler åsikter
b) Svårare att få alla delaktiga
c) Mer tid för diskussion
d) Ökat engagemang - Vad kallas en situation där en grupp hindrar kritiskt tänkande?
a) Gruppdiskussion
b) Brainstorming
c) Groupthink
d) Konfliktlösning - Vilket av följande kan förbättra kommunikationen i grupper?
a) Klara regler för interaktion
b) Mindre struktur
c) Undvikande av feedback
d) Obefintliga mål
Resonerande frågor
- Diskutera hur grupper kan påverka individens kommunikationsstil.
(Syftet är att uppmuntra elever att reflektera över sociala faktorer samt individuella skillnader i kommunikation.) - Reflektera över hur konflikter i en grupp kan hanteras på ett konstruktivt sätt.
(Denna fråga ger elever möjlighet att visa hur de kan tillämpa teori i praktiska situationer.) - Analysera skillnaderna mellan verbal och icke-verbal kommunikation och deras effekter inom grupper.
(Syftet är att låta eleverna utforska djupare aspekter av kommunikation och dess dynamik i grupper.) - Utvärdera hur trust och öppenhet påverkar gruppens kommunikation och samarbete.
(Ger elever möjlighet att diskutera vikten av tillit i relationer och gruppers effektivitet.) - Argumentera för varför feedback är viktigt i en grupp och hur det kan implementeras effektivt.
(Denna fråga uppmuntrar till kritiskt tänkande om feedbackens roll i effektiv kommunikation.) - Resonera kring hur kultur kan påverka kommunikation i grupper och ge exempel.
(Syftet är att få elever att tänka på kommunikationens mångfald och kulturella faktorer som påverkar gruppinteraktioner.) - Diskutera hur teknologiska verktyg påverkar gruppkommunikation, både positivt och negativt.
(Ger möjlighet att reflektera över nutidens samhälle och dess påverkan på traditionell kommunikation.)
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng (1 poäng per rätt svar), och resonerande frågor ger 3 poäng per fråga (totalt 21 poäng möjliga).
- För betyg E krävs totalt 8 poäng.
- För betyg C krävs totalt 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
- För betyg A krävs totalt 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).