Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 7. Historia – Antiken

Provkonstruktion

Årskurs: 7
Ämne: Historia
Tema: Antiken, dess utmärkande drag som epok och dess betydelse för vår egen tid

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Antiken, dess utmärkande drag som epok samt dess betydelse för vår egen tid. Provets utformning syftar till att främja en djupare förståelse för hur Antiken har påverkat dagens samhälle och kulturella uttryck.

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

“Under den här perioden är det särskilt viktigt att kunna redogöra för villkor som påverkar kulturer, samhällsformer och värderingar.” samt “historiska perspektiv och centrala begrepp i historieämnet.”

Kunskapskrav

Kunskapskrav som provet utgår från är:

  • Eleverna ska kunna redogöra för centrala händelser och företeelser i historien.
  • Eleverna ska kunna använda historiska begrepp, för att analysera och förstå händelser och deras konsekvenser.
  • Eleverna ska kunna göra jämförelser mellan olika epoker och deras betydelse för framtiden.
Prov
Faktafrågor
  1. Vilken av följande kulturer anses vara en del av Antiken?
    • A) Medeltiden
    • B) Grekisk och romersk kultur
    • C) Renässansen
    • D) Industrialiseringen
  2. Vad var huvudstaden i det romerska riket?
    • A) Athen
    • B) Rom
    • C) Kairo
    • D) Konstantinopel
  3. Vilket begrepp beskriver den politiska enheten i antikens Grekland?
    • A) Polis
    • B) Imperium
    • C) Monarki
    • D) Republik
  4. Vilken stor händelse inträffade år 476 e.Kr.?
    • A) Romarrikets fall
    • B) Kristendomens spridning
    • C) Upplysningstiden
    • D) Den franska revolutionen
  5. Vem var en känd filosof och lärare under Antiken?
    • A) Aristoteles
    • B) Platons
    • C) Sokrates
    • D) Karl Marx
  6. Vilket av följande arbeten kopplas vanligtvis till Homeros?
    • A) Odysséen
    • B) Iliaden
    • C) Både A och B
    • D) Enkel riddare
  7. Vad kännetecknar romersk arkitektur?
    • A) Enbart träbyggnader
    • B) Bågar och valv
    • C) Enkla tegelhus
    • D) Ingen särskild stil
  8. Vad var det olympiska spelen en manifestation av?
    • A) Politisk makt
    • B) Religiös tro och kultur
    • C) Krig och strider
    • D) Ekonomisk framgång
  9. Vem var Julius Caesar?
    • A) En filosof
    • B) En romersk general och dictatur
    • C) En medeltida kung
    • D) En grekisk poet
  10. Vilket område förknippas med Hellas?
    • A) Grekland
    • B) Italien
    • C) Egypten
    • D) Persien
  11. Vad kallades den romerska lagen som gällde för alla medborgare?
    • A) Tolv tavlornas lagar
    • B) Medeltidslagarna
    • C) Civilrätten
    • D) Kanonlagen
  12. Vilken betydelse hade Antiken för dagens demokrati?
    • A) Den hade ingen betydelse.
    • B) Den lade grunden för demokratisk utveckling.
    • C) Demokrati uppkom först under medeltiden.
    • D) Antiken fördömde demokrati.
  13. Vad kännetecknar grekisk teater?
    • A) Koreografiska uppträdanden och dialoger
    • B) Endast musik
    • C) Ingen publik
    • D) Enbart dansföreställningar
  14. Hur påverkade Antiken filosofin?
    • A) Den förhindrade filosofiska tankar.
    • B) Den formade grundvalarna för många moderna filosofier.
    • C) Filosofi fanns inte under Antiken.
    • D) Det var endast religionsfrågor som diskuterades.
  15. I vilken aspekt av livet var gymnasiet viktigt i Antiken?
    • A) Ideologiska studier
    • B) Fysisk träning och sport
    • C) Matlagning
    • D) Militär träning
Resonerande frågor
  1. Diskutera hur de politiska system som utvecklades under antiken har påverkat moderna demokratier.
    • Syftet är att få eleverna att analysera och sätta in historiska händelser i ett större sammanhang.
  2. Reflektera över varför Antiken fortfarande har betydelse för dagens kultur och samhälle.
    • Frågan syftar till att stimulera kritiskt tänkande kring hur historiska epoker formar nuet.
  3. Jämför och kontrastera den grekiska och romerska kulturen.
    • Här ges eleverna möjlighet att visa sin förmåga att göra detaljerade jämförelser och dra slutsatser.
  4. Hur har de filosofiska ideerna från Antiken påverkat dagens sätt att tänka och diskutera?
    • Detta ger utrymme för att utforska relevanta och långvariga idéer från antikens filosofer.
  5. På vilket sätt kan vi se arv från Antiken i dagens utbildningssystem?
    • Eleverna får möjlighet att reflektera över utbildningens utveckling och dess historiska rötter.
Bedömning

Faktafrågor ger totalt 15 poäng. Resonerande frågor ger 5 poäng per fråga.

  • För betyg E krävs totalt 8 poäng.
  • För betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • För betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).

Detta prov syftar till att skapa en djupare förståelse för Antiken och dess betydelse, vilket också stöder elevernas utveckling av kritiskt tänkande genom de resonerande frågorna.


Modern Tillbaka-knapp
×