Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 8. Geografi – Klimat, klimatzoner och klimatförändringar

Provkonstruktion

Årskurs: 8

Ämne: Geografi

Tema: Klimat, klimatzonser och klimatförändringar

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

“Geografins begrepp, metoder och arbetssätt”. Provets centrala innehåll anknyter till begrepp som “klimatzoner”, “klimatförändringar”, och “människans påverkan på klimatet”.

Kunskapskrav
  • Kunna beskriva och ge exempel på olika klimatzoner och deras karaktäristika.
  • Förstå orsaker till och konsekvenser av klimatförändringar och människans påverkan på dessa.
  • Kunna redogöra för hur olika naturliga och mänskliga faktorer påverkar klimatet.
Prov
Faktafrågor
  1. Vilken av följande klimatzoner kännetecknas av kalla vintrar och varma somrar?
    • A) Tempererad zon
    • B) Tropisk zon
    • C) Polar zon
    • D) Ökenzon
  2. Vad är en viktig orsak till klimatförändringar enligt forskningen?
    • A) Solens aktivitet
    • B) Ökade utsläpp av växthusgaser
    • C) Naturliga cykler
    • D) Mer regn
  3. Vilken av följande effekter är en konsekvens av global uppvärmning?
    • A) Minskat havsnivå
    • B) Ökat havsnivå
    • C) Mer snö
    • D) Kallare klimat
  4. Vilket av följande är inte en klimatzon?
    • A) Bergszon
    • B) Tropisk zon
    • C) Tempererad zon
    • D) Polar zon
  5. Vad kallas det system som används för att mäta klimatets förändringar över tid?
    • A) Kosmogram
    • B) Klimatologisk databas
    • C) Meteorologisk rapport
    • D) Miljöanalys
  6. Vilken växttyp är mest representativ för den tropiska klimatzonen?
    • A) Barrskog
    • B) Regnskog
    • C) Lövskog
    • D) Stäpp
  7. Vilken period kallas för den senaste istiden?
    • A) Förhistorisk tid
    • B) Sen pleistocen
    • C) Holocen
    • D) Mesozoikum
  8. Vad betyder begreppet “växthuseffekt”?
    • A) När solens strålar inte når jorden
    • B) Processen där vissa gaser i atmosfären fångar värme
    • C) En indikator på klimatförändringar
    • D) Kylningseffekten av växter
  9. Vilken typ av klimat påverkar framförallt delar av Afrika?
    • A) Polar klimat
    • B) Ökenklimat
    • C) Tempererat klimat
    • D) Subtropiskt klimat
  10. Vilken av följande är en åtgärd för att minska klimatförändringar?
    • A) Öka koldioxidutsläpp
    • B) Använda förnybar energi
    • C) Avskoga mer områden
    • D) Minska kollektivtrafiken
  11. Vad kallas det fenomen där haven bli surare på grund av ökad koldioxid?
    • A) Havsförsurning
    • B) Luftförorening
    • C) Global uppvärmning
    • D) Erosion
  12. Vilket av följande påståenden stämmer om polarklimat?
    • A) Det är kallt året runt med lite nederbörd
    • B) Det har heta somrar
    • C) Det upplever regelbundet tropiska stormar
    • D) Det är alltid regnigt
  13. Vad kallas de internationella avtal som syftar till att minska växthusgasutsläpp?
    • A) klimatförbättring
    • B) Klimaavtal
    • C) Grön bok
    • D) Hållbarhetsplan
  14. Vilken mänsklig aktivitet bidrar mest till jordens klimatförändringar?
    • A) Skogsplantering
    • B) Återvinning
    • C) Förbränning av fossila bränslen
    • D) Biodling
  15. Hur påverkar avskogning klimatet?
    • A) Ökar mängden syre
    • B) Minskar koldioxidupptaget
    • C) Stabiliserar temperaturen
    • D) Inga effekter
Resonerande frågor
  1. Diskutera hur mänsklig aktivitet har påverkat klimatförändringar under de senaste hundra åren. (Syftet är att eleverna ska kunna ge konkreta exempel och resonera kring orsaker och konsekvenser.)
  2. Vilka steg anser du att individer och samhällen kan ta för att motverka klimatförändringar? (Denna fråga syftar till att elevens förmåga att tänka kreativt och lösningsorienterat.)
  3. Redogör för skillnaderna mellan naturliga och antropogena orsaker till klimatförändringar. (Här ges elever möjlighet att visa förståelse för komplexa begrepp och teorier.)
  4. Hur kan utbildning och medvetenhet bidra till klimatskydd? (Syftet är att uppmuntra tillkritisk reflexion kring utbildningens roll i samhället.)
  5. Diskutera de potentiella effekterna av klimatförändringar på olika klimatzoner. (Eleven får möjlighet att dra kopplingar och resonera kring olika kontexter och deras specifika utmaningar.)
Bedömning

Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (totalt 15 poäng).

Resonerande frågor: 3 poäng per fråga (totalt 15 poäng).

  • E-nivå: Minst 8 poäng.
  • C-nivå: Minst 12 poäng (därav minimum 3 poäng från resonerande frågor).
  • A-nivå: Minst 18 poäng (därav minimum 5 poäng från resonerande frågor).

Modern Tillbaka-knapp