Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Geografi
Tema: Klimat, klimatzonser och klimatförändringar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Geografins begrepp, metoder och arbetssätt”. Provets centrala innehåll anknyter till begrepp som “klimatzoner”, “klimatförändringar”, och “människans påverkan på klimatet”.
Kunskapskrav
- Kunna beskriva och ge exempel på olika klimatzoner och deras karaktäristika.
- Förstå orsaker till och konsekvenser av klimatförändringar och människans påverkan på dessa.
- Kunna redogöra för hur olika naturliga och mänskliga faktorer påverkar klimatet.
Prov
Faktafrågor
- Vilken av följande klimatzoner kännetecknas av kalla vintrar och varma somrar?
- A) Tempererad zon
- B) Tropisk zon
- C) Polar zon
- D) Ökenzon
- Vad är en viktig orsak till klimatförändringar enligt forskningen?
- A) Solens aktivitet
- B) Ökade utsläpp av växthusgaser
- C) Naturliga cykler
- D) Mer regn
- Vilken av följande effekter är en konsekvens av global uppvärmning?
- A) Minskat havsnivå
- B) Ökat havsnivå
- C) Mer snö
- D) Kallare klimat
- Vilket av följande är inte en klimatzon?
- A) Bergszon
- B) Tropisk zon
- C) Tempererad zon
- D) Polar zon
- Vad kallas det system som används för att mäta klimatets förändringar över tid?
- A) Kosmogram
- B) Klimatologisk databas
- C) Meteorologisk rapport
- D) Miljöanalys
- Vilken växttyp är mest representativ för den tropiska klimatzonen?
- A) Barrskog
- B) Regnskog
- C) Lövskog
- D) Stäpp
- Vilken period kallas för den senaste istiden?
- A) Förhistorisk tid
- B) Sen pleistocen
- C) Holocen
- D) Mesozoikum
- Vad betyder begreppet “växthuseffekt”?
- A) När solens strålar inte når jorden
- B) Processen där vissa gaser i atmosfären fångar värme
- C) En indikator på klimatförändringar
- D) Kylningseffekten av växter
- Vilken typ av klimat påverkar framförallt delar av Afrika?
- A) Polar klimat
- B) Ökenklimat
- C) Tempererat klimat
- D) Subtropiskt klimat
- Vilken av följande är en åtgärd för att minska klimatförändringar?
- A) Öka koldioxidutsläpp
- B) Använda förnybar energi
- C) Avskoga mer områden
- D) Minska kollektivtrafiken
- Vad kallas det fenomen där haven bli surare på grund av ökad koldioxid?
- A) Havsförsurning
- B) Luftförorening
- C) Global uppvärmning
- D) Erosion
- Vilket av följande påståenden stämmer om polarklimat?
- A) Det är kallt året runt med lite nederbörd
- B) Det har heta somrar
- C) Det upplever regelbundet tropiska stormar
- D) Det är alltid regnigt
- Vad kallas de internationella avtal som syftar till att minska växthusgasutsläpp?
- A) klimatförbättring
- B) Klimaavtal
- C) Grön bok
- D) Hållbarhetsplan
- Vilken mänsklig aktivitet bidrar mest till jordens klimatförändringar?
- A) Skogsplantering
- B) Återvinning
- C) Förbränning av fossila bränslen
- D) Biodling
- Hur påverkar avskogning klimatet?
- A) Ökar mängden syre
- B) Minskar koldioxidupptaget
- C) Stabiliserar temperaturen
- D) Inga effekter
Resonerande frågor
- Diskutera hur mänsklig aktivitet har påverkat klimatförändringar under de senaste hundra åren. (Syftet är att eleverna ska kunna ge konkreta exempel och resonera kring orsaker och konsekvenser.)
- Vilka steg anser du att individer och samhällen kan ta för att motverka klimatförändringar? (Denna fråga syftar till att elevens förmåga att tänka kreativt och lösningsorienterat.)
- Redogör för skillnaderna mellan naturliga och antropogena orsaker till klimatförändringar. (Här ges elever möjlighet att visa förståelse för komplexa begrepp och teorier.)
- Hur kan utbildning och medvetenhet bidra till klimatskydd? (Syftet är att uppmuntra tillkritisk reflexion kring utbildningens roll i samhället.)
- Diskutera de potentiella effekterna av klimatförändringar på olika klimatzoner. (Eleven får möjlighet att dra kopplingar och resonera kring olika kontexter och deras specifika utmaningar.)
Bedömning
Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (totalt 15 poäng).
Resonerande frågor: 3 poäng per fråga (totalt 15 poäng).
- E-nivå: Minst 8 poäng.
- C-nivå: Minst 12 poäng (därav minimum 3 poäng från resonerande frågor).
- A-nivå: Minst 18 poäng (därav minimum 5 poäng från resonerande frågor).