Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 8. Geografi – Klimat och klimatförändringar

Provkonstruktion

Årskurs: 8
Ämne: Geografi
Tema: Klimat och klimatförändringar

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provets centrala innehåll kopplas till läroplanens beskrivning av att eleverna ska förstå hur klimatet påverkar människors livsvillkor och samhället, och att de ska få kunskaper om klimatförändringar. Citat: “Klimatets och väderlekens påverkan på naturliga och mänskliga system.”

Kunskapskrav

Provets struktur utgår från kunskapskraven som handlar om att:

  • Förklara och ge exempel på olika klimatförändringar och deras konsekvenser.
  • Analysera och diskutera olika perspektiv på klimatfrågor.
  • Reflektera över hur människors livssituationer kan påverkas av klimatförändringar.

Prov

Faktafrågor
  1. Vilket gas orsakas mest av förbränning av fossila bränslen?
    A) Syre
    B) Koldioxid
    C) Metan
    D) Ozon
  2. Vad är växthuseffekten?
    A) Kylning av jorden
    B) En naturlig process där vissa gaser i atmosfären fångar värme.
    C) En process som gör att solens strålar blockeras
    D) En process där mycket koldioxid släpps ut i atmosfären
  3. Vilken av följande faktorer bidrar INTE till klimatförändringar?
    A) Avverkning av regnskogar
    B) Naturliga gräsmarker
    C) Industrialiserad jordbruk
    D) Kollektivtrafikens begränsning
  4. Vad har i stor utsträckning lett till den globala uppvärmningen?
    A) Vulkanutbrott
    B) Utsläpp av växthusgaser
    C) Ökad solaktivitet
    D) Jordens lutning
  5. Vilket av följande påståenden är korrekt?
    A) Klimatförändringar sker uteslutande på grund av mänsklig aktivitet.
    B) Klimatförändringar påverkar både naturen och människors liv.
    C) Klimatförändringar har ingen effekt på biodiversitet.
    D) Endast utvecklade länder påverkas av klimatförändringar.
  6. Vilken typ av energi producerar minst koldioxid?
    A) Fossila bränslen
    B) Förnybar energi
    C) Kärnkraft
    D) Kol
  7. Vad kallas de avtal som syftar till att minska koldioxidutsläpp?
    A) URSA avtal
    B) Kyotoprotokollet
    C) Parisavtalet
    D) Stockholm-konventionen
  8. Vilken av dessa är en naturlig klimatfaktor?
    A) Ökad biltrafik
    B) Vulkanutbrott
    C) Avskogning
    D) Kolsyreskatter
  9. Vilken åtgärd kan INTE anses bidra till att motverka klimatförändringar?
    A) Minska köttkonsumtion
    B) Öka användningen av plastprodukter
    C) Skapa fler skyddade områden
    D) Investera i grön energi
  10. Vilken temperaturhöjning är kopplad till signifikanta klimatförändringar?
    A) 0,5 grader
    B) 1,5 grader
    C) 2 grader
    D) 3 grader
Resonerande frågor
  1. Resonera kring hur människors livssituationer kan påverkas av klimatförändringar och ge exempel.
    Syftet är att låta eleverna reflektera över kopplingen mellan klimat och mänskliga livsvillkor.
  2. Diskutera vilka åtgärder som kan vidtas för att minska effekterna av klimatförändringar på en lokal nivå.
    Denna fråga ger utrymme för elever att visa på lokal handlingsförmåga och medvetenhet.
  3. Analysera skillnader mellan klimatförändringar orsakade av naturliga och mänskliga faktorer.
    Frågan syftar till att ge elever utrymme att dyka djupare in i klimatvetenskapens komplexitet.
  4. Reflektera över hur olika länder har olika möjligheter att anpassa sig till klimatförändringar.
    Denna fråga ger eleverna möjlighet att diskutera social och ekonomisk rättvisa.
  5. Vad innebär begreppet hållbar utveckling i relation till klimatförändringar?
    Syftet här är att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt kring långsiktiga lösningar.
Bedömning

Provet kommer att bedömas med ett totalt av 25 poäng, fördelat på faktafrågor och resonerande frågor enligt följande:

  • Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar (totalt 10 poäng)
  • Resonerande frågor: 3 poäng per fråga (totalt 15 poäng)

Betygskriterier:

  • E: Minst 8 poäng
  • C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)

Modern Tillbaka-knapp
×