Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Tyska
Tema: Satsdelar och meningsbyggnad
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse av satsdelar och meningsbyggnad, samt deras förmåga att konstruera och variera meningar i både tal och skrift.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna provkonstruktion kommer att fokusera på satsdelar och meningsbyggnad. Eleverna kommer att få visa sin förståelse för olika satsdelar, deras funktion och placering i meningen, samt hur man strukturerar korrekta och varierade meningar.
Kunskapskrav
Eleven kan identifiera och använda olika satsdelar i tal och skrift, samt förstå och tillämpa regler för meningsbyggnad.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande funktioner beskriver subjektet i en mening?
A) Det som påverkas av verbet
B) Det som utför handlingen
C) Den plats där handlingen sker
D) Det som beskriver handlingens tid
B
2. Vad kallas den del av meningen som beskriver var, när eller hur något sker?
A) Subjekt
B) Predikat
C) Adverbial
D) Objekt
C
3. Vilken typ av satsdel är “hunden” i meningen “Hunden springer snabbt”?
A) Predikat
B) Subjekt
C) Adverbial
D) Objekt
B
4. Vilken typ av mening innehåller en huvudsats och en bisats?
A) Enkel mening
B) Komplex mening
C) Sammansatt mening
D) Kort mening
B
5. Vilken ordning måste följas i en huvudsats på tyska?
A) Subjekt – verb – objekt
B) Objekt – verb – subjekt
C) Verb – subjekt – objekt
D) Subjekt – adverbial – objekt
A
6. Vad kallas det när man kombinerar flera meningar för att skapa en mer sammanhängande text?
A) Sammanställning
B) Variabilitet
C) Förening
D) Textbearbetning
C
7. Vad innebär variation i meningsbyggnaden?
A) Användning av liknande strukturer
B) Kombinera olika meningsformer
C) Använda samma ord flera gånger
D) Skriva i en enkel stil hela tiden
B
8. Vilket ord i meningen “Katten jagar musen” är objektet?
A) Katten
B) Jagar
C) Musen
D) Ingen av dessa
C
9. Vad kallas en mening som är kort och har en enkel struktur?
A) Komplex mening
B) Enkel mening
C) Sammansatt mening
D) Dubbel mening
B
10. Hur kan man identifiera ett adverbial?
A) Det är alltid en person
B) Det är alltid ett verb
C) Det svarar på frågor som var, när, hur
D) Det är alltid i slutet av meningen
C
11. Vilken av följande meningar är en komplex mening?
A) Jag dricker kaffe.
B) Jag dricker kaffe när jag läser.
C) Kaffet är varmt.
D) Jag reser till Tyskland.
B
12. Vilket av följande adverb beskriver tid?
A) Snabbt
B) Idag
C) Här
D) Aldrig
B
13. Vad innebär en meningsbyggnadsövning i klassrummet?
A) Sammanfatta en text
B) Granska grammatiska regler
C) Skapa olika typer av meningar med givna satsdelar
D) Läsa och diskutera texter
C
14. I meningen “Peter spelar gitarr” är “spelar” vilket satsdel?
A) Subjekt
B) Predikat
C) Objekt
D) Adverbial
B
15. Vad är en skillnad mellan en huvud- och en bisats?
A) Huvudsatsen kan stå för sig själv, bisatsen kan inte
B) Båda har samma funktion
C) Båda behöver subjekt
D) Huvudsatsen är alltid längre än bisatsen
A
Resonerande frågor
1. Förklara skillnaden mellan subjekt och objekt i en mening.
Denna fråga ger möjlighet att utföra en djupgående jämförelse och visa förståelse för satsernas funktion.
2. Diskutera vikten av adverbial i meningsbyggnaden.
Genom att resonera om adverbials betydelse kan eleverna visa på sin insikt om hur dessa tillför mening i kommunikation.
3. Ge exempel på hur du kan variera meningsbyggnaden i en text.
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kreativt och beskriva praktiska exempel på variation.
4. Beskriv hur en komplex mening kan bidra till en bättre förståelse av en text.
Eleverna får möjlighet att förklara hur komplexitet i meningsbyggnaden kan öka textens djup.
5. Vad innebär det att “koppla” meningar inom en text?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att belysa betydelsen av sammanhang och flöde i texten.
6. Analysera en text och identifiera olika satsdelar.
Genom att utföra en analys kan eleverna visa djupgående kunskap och analytiskt tänkande.
7. Hur kan meningsbyten påverka läsarens känsla och förståelse?
Denna fråga utmanar eleverna att tänka kritiskt kring språkets påverkan på mottagarens upplevelse.
8. Reflektera över din egen skrivprocess och hur du arbetar med meningsbyggnad.
Denna fråga uppmuntrar till självreflektion och att visa medvetenhet om sina egna skrivstrategier.
Bedömning
Provet bedöms med maximalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng vardera och resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. För att få betyget E krävs minst totalt 8 poäng. För betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor). För A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).