Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 6
Tema: Läsförståelse: argumenterande texter
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att förstå och analysera argumenterande texter på engelska. Eleverna ska också visa sin förmåga att uttrycka egna åsikter och reflektioner kring olika perspektiv i argumentationen.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Texter som är berättande, diskuterande, argumenterande, rapporterande och redogörande. | Eleven kan förstå och återge innehållet i argumenterande texter och kan redogöra för deras syften och uppbyggnad. |
(Gy11, Kursplan Engelska 6)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är syftet med en argumenterande text?
- A) Att informera
- B) Att underhålla
- C) Att övertyga
- Vilken av följande är en typisk del av en argumenterande text?
- A) Inledning
- B) Beskrivning
- C) Sammanfattning
- Vad innebär “motargument” i en argumenterande text?
- A) Att ge stöd för ens egna argument
- B) Att bemöta invändningar
- C) Att avsluta texten
- Vilken funktion har en “slutsats” i en argumenterande text?
- A) Att presentera fakta
- B) Att sammanfatta huvudpunkterna
- C) Att ge exempel
- Vad kan en författare använda för att förstärka sina argument?
- A) Statistik
- B) Personlig åsikt
- C) Berättelser
- Vad är en “trosbekännelse” i en argumenterande text?
- A) En åsikt som presenteras utan bevis
- B) En explicit ståndpunkt som författaren håller med om
- C) En typ av argument
- Vilken av följande är en starkare argument än ett enkelt påstående?
- A) En åsikt
- B) Ett påstående
- C) Ett bevisat fakta
- Vilken stil används vanligen i argumenterande texter?
- A) Informell
- B) Formell
- C) Poetic
- Vilket av följande ämnen är lämpligt för en argumenterande text?
- A) En beskrivning av en person
- B) En diskussion om en aktuell fråga
- C) En berättelse från barndomen
- Vad är “retoriska frågor” i en argumenterande text?
- A) Frågor utan svar
- B) Frågor för att engagera läsaren
- C) Frågor som ska besvaras direkt
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Argument | En åsikt | En bevisad fakta | En påstående som stöder en åsikt |
Motargument | Ett svar på ett argument | En ny åsikt | En slutsats |
Retorik | Konsten att övertyga | En typ av litteratur | En argumenterande skrivstil |
Syfte | Anledningen till att något görs | En typ av text | En stil inom skrivande |
Slutsats | Det sista stycket i en text | En påstående i mitten av en text | En introduktion |
Exempel | En förklaring | En illustration av en poäng | En typ av argument |
Fakta | Osäker information | Bevisade uppgifter | En åsikt |
Perspektiv | En synvinkel | Ett argument | En åsikt |
Bevis | Information som stöder en åsikt | En argumentation | En motargument |
Argumentation | Processen att övertyga | En typ av text | En stil inom litteratur |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur argumenten i en text kan påverka läsarens åsikter. Ge exempel från texter du har läst.
- Hur kan kulturella och sociala faktorer påverka hur argument presenteras? Reflektera över dina egna erfarenheter.
- Analysera en argumenterande text som du anser är effektiv. Vilka tekniker används för att övertyga läsaren?
- Vilka är de viktigaste komponenterna i en argumenterande text och varför är de viktiga? Diskutera med exempel.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |