Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 5
Ämne: Geografi
Tema: Europa
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Europa, inklusive geografi, befolkning, EU, kolonialism och miljöfrågor. Provets frågor täcker både faktakunskaper och förmågan att resonera kring olika geografiska och historiska aspekter av Europa.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Geografiska samband i Europa och hur människan påverkar miljön. | Eleven kan med viss säkerhet beskriva och förklara centrala geografiska begrepp och samband. |
Källa: (Lgr 22, Geografi, åk. 4-6)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Hur många länder finns det i Europa?
- a) 40
- b) 50
- c) 60
- d) 30
- Vilket är det högsta berget i Europa och hur högt är det?
- a) Mont Blanc, 4807 m
- b) K2, 8611 m
- c) Elbrus, 5642 m
- d) Matterhorn, 4478 m
- Vad kallas det stora området med barrskog som sträcker sig från Sverige till Ryssland?
- a) Tundra
- b) Taiga
- c) Savann
- d) Stäpp
- Vilka är de tre största sjöarna i Europa?
- a) Vänern, Balaton, Ladoga
- b) Ladoga, Vänern, Genevesjön
- c) Balaton, Vänern, Onega
- d) Onega, Ladoga, Balaton
- Vilken flod i Europa är den längsta och var mynnar den ut?
- a) Donau, Svarta havet
- b) Rhen, Nordsjön
- c) Volga, Kaspiska havet
- d) Loire, Atlanten
- Hur många människor bor det ungefär i Europa?
- a) 400 miljoner
- b) 700 miljoner
- c) 1 miljard
- d) 300 miljoner
- Varför bor det så många människor i västra och centrala Europa?
- a) Bättre klimat
- b) Mer resurser och jobb
- c) Bättre skolor
- d) Mindre naturkatastrofer
- Vad är EU och hur många länder är medlemmar?
- a) En ekonomisk union med 27 länder
- b) En politisk union med 15 länder
- c) En försvarsallians med 20 länder
- d) En kulturell organisation med 10 länder
- Vad betyder urbanisering?
- a) Människor flyttar från städer till landsbygd
- b) Människor flyttar från landsbygd till städer
- c) Människor flyttar till andra länder
- d) Människor flyttar till större städer
- Varför blir Europas befolkning äldre?
- a) Fler barn föds
- b) Längre livslängd
- c) Färre invandrare
- d) Mer mat
- Vad är en koloni?
- a) Ett område där man odlar växter
- b) Ett område som styrs av ett annat land
- c) Ett område med mycket turister
- d) Ett område med många industrier
- Vilka europeiska länder erövrade kolonier?
- a) Frankrike, Spanien, Storbritannien
- b) Sverige, Norge, Danmark
- c) Finland, Island, Tyskland
- d) Schweiz, Österrike, Ungern
- Varför erövrade de europeiska länderna kolonierna?
- a) För att sprida religion
- b) För att få mer resurser och mark
- c) För att hjälpa andra länder
- d) För att skapa fred
- Vad hände med många människor i kolonierna?
- a) De fick bättre liv
- b) Många dog eller blev förslavade
- c) De flyttade till Europa
- d) De blev rika
- På vilket sätt har de europeiska ländernas erövring och utnyttjande av andra länder påverkat hur världen ser ut idag?
- a) Skapat mer fred
- b) Skapat ojämlikhet och konflikter
- c) Skapat fler länder
- d) Skapat nya kulturer
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Urbanisering | Flytt till landsbygd | Flytt till städer | Ingen flytt |
Koloni | En självständig stat | Ett område under kontroll | En stor stad |
Klimatzon | En del av ett land | Område med liknande klimat | En typ av växt |
Vegetationszon | Område med olika växter | Område med samma djur | Område med liknande kultur |
EU | En sportorganisation | En politisk union | En ekonomisk klubb |
Barrskog | Skog med lövträd | Skog med barrträd | Ingen skog |
Tundra | Kall och torr mark | Grönskande skog | Varm och fuktig mark |
Flod | En mindre vattenkälla | En stor vattenström | En liten sjö |
Sjö | En stor vattenkälla | En mindre vattenkälla | En flod |
Kulturlandskap | Landskap utan människor | Landskap med mänsklig påverkan | Naturreservat |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur urbanisering kan påverka både städer och landsbygd. Vilka fördelar och nackdelar finns? *Eleverna bör belysa aspekter som befolkningsökning, resursutnyttjande och livskvalitet.*
- Resonera kring varför många länder i Europa har en åldrande befolkning. Vilka konsekvenser kan detta få för samhället? *Eleverna bör diskutera faktorer som livslängd, födelsetal och dess påverkan på arbetskraft och välfärd.*
- Reflektera över hur kolonialism har påverkat dagens globala samhälle. Vilka spår finns kvar? *Eleverna bör ge exempel på kulturella, ekonomiska och politiska effekter av kolonialism.*
- Hur påverkar EU medlemsländerna och deras ekonomiska samarbeten? Ge exempel. *Eleverna bör diskutera frihandel, regler och hur samarbetet påverkar medborgarna i medlemsländerna.*
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Poäng (antal) |
---|---|---|
E | 30% | 17 |
D | 50% | 27 |
C | 65% | 36 |
B | 80% | 44 |
A | 90% | 50 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna