Prov
Årskurs: gymnasiet
Ämne: historia
Tema: antiken
Syfte
Syftet med detta prov är att testa elevernas kunskap och förståelse för antikens historia, inklusive viktiga händelser, personer och kulturella fenomen från denna tidsperiod.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll kopplas till läroplanens centrala innehåll som citeras här: “centrala begrepp och händelser i det antika Grekland och Rom”.
Kunskapskrav
Provet är kopplat till följande kunskapskrav:
- Eleven kan redogöra för centrala begrepp, händelser och fenomen.
- Eleven kan analysera och tolka källor från antiken.
- Eleven kan resonera kring hur antikens samhälle påverkat senare samhällen.
Prov
Faktafrågor
- Vilket år började den peloponnesiska kriget?
A) 431 f.Kr.
B) 431 f.Kr.
C) 404 f.Kr.
D) 490 f.Kr. - Vem var kung av Macedonien under invasionskampanjen mot Persien?
A) Julius Caesar
B) Alexander den store
C) Filippus II
D) Nero - Vilken av följande städer var inte en grekisk stadsstat?
A) Aten
B) Rom
C) Sparta
D) Korinth - Vad kallades det demokratiska systemet i Aten?
A) Direkt demokrati
B) Indirekt demokrati
C) Monarki
D) Oligarki - Vilket verk anses vara skrivet av Homeros?
A) Eneid
B) Iliaden
C) Metamorfoser
D) Aeneiden - Vad var den romerska republiken mest kända för?
A) Senatorer och folkförsamlingar
B) Kejsardöme
C) Dynastier
D) Monarkier - Vilken filosofi grundades av Sokrates?
A) Stoicism
B) Epicureism
C) Sokratisk metod
D) Platonism - När föll Västromerska riket?
A) 476 e.Kr.
B) 489 e.Kr.
C) 476 e.Kr.
D) 400 e.Kr. - Vilken romersk gud var guden för krig?
A) Apollon
B) Jupiter
C) Mars
D) Neptunus - Vad hette den romerska rättegången som försökte bestraffa korruption?
A) Lex Julia
B) Lex Cornelia
C) Lex Agraria
D) Lex Promulgata - Vad kallades de romerska offentliga baden?
A) Thermen
B) Thermae
C) Triclinium
D) Gymnasium - Vem var Julius Caesars största rival?
A) Pompejus
B) Brutus
C) Crassus
D) Octavianus - Vilken grekisk stadsstat var mest känd för sin militär?
A) Aten
B) Sparta
C) Korinth
D) Argos - Vilken händelse markerar början av den romerska tidsperioden?
A) Grunderna av Rom 753 f.Kr.
B) Kaosets tid 500 f.Kr.
C) Slutet på Roms monarki 509 f.Kr.
D) Början på det romerska imperiet 27 f.Kr. - Vad gav romarna stor kontroll över handelsvägar?
A) Själarna
B) Vägarna
C) Öarna
D) Hamnarna
Resonerande frågor
- Beskriv hur den grekiska demokratin skiljde sig från dagens demokratier.
(Denna fråga ger möjlighet att utforska evolutionen av demokratiska system.) - Resonera kring hur antikens kultur har påverkat den västerländska civilisationen idag.
(Elever kan analysera och koppla historiska fenomen till nutid.) - Diskutera vilken betydelse Alexander den stores erövringar hade för spridningen av grekisk kultur.
(Denna fråga uppmanar till att utforska kulturell integration och påverkan.) - Hur påverkade filosofin under antiken den moderna filosofin?
(Elever bör visa insikt i filosofins utveckling genom historien.) - Vilka var de huvudsakliga orsakerna till romarrikets fall, och hur påverkar det vår syn på imperier idag?
(Denna fråga tillåter en djupgående analys av faktorer som bidrog till ett imperies fall.) - Redogör för de viktigaste bidragen från antiken till dagens vetenskap och teknologi.
(Elever kan förklara hur antika bidrag fortfarande är relevanta.) - Diskutera skillnaderna mellan de romerska och grekiska religionerna och deras påverkan på samhället.
(Ger möjlighet att undersöka religionens roll i samhällsstrukturer.) - Hur skilde sig kvinnornas roller i antikens Grekland och Rom?
(Denna fråga erbjuder perspektiv på genus och samhälle i ett historiskt sammanhang.)
Bedömning
Provet kommer bedömas med poäng enligt följande:
- Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (max 15 poäng)
- Resonerande frågor: 3 poäng per korrekt svar (max 24 poäng)
För att uppnå betyg krävs följande poäng:
- E: Totalt 8 poäng (minst 2 poäng från resonerande frågor)
- C: Totalt 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: Totalt 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)