“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Svenska som andraspråk 3
Tema: Grammatik – Meningsbyggnad och satsdelar
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av meningsbyggnad och satsdelar, vilket är centrala aspekter i deras språkutveckling. Provets frågor syftar till att testa deras förmåga att konstruera korrekta meningar och att identifiera och använda olika satsdelar i sitt skrivande.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Kursen behandlar språkliga strukturer, däribland hur ord, fraser och satser uppbyggs. I fokus står meningsbyggnad samt förståelse av satsdelar och deras funktion i kommunikationen. Eleverna ska också utveckla sin förmåga att skapa sammanhängande texter.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna använda och förstå grundläggande grammatiska strukturer och begrepp i kommunikation. Eleven visar förmåga att konstruera och anpassa meningar för att skapa tydlighet och intresse i sitt skrivande.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken del av meningen anger vem som gör något?
- A) Predikat
- B) Objekt
- C) Subjekt
- D) Attribut
2. Vad kallas en sats som inte kan stå för sig själv?
- A) Huvudsats
- B) Bisats
- C) Subjekt
- D) Predikat
3. Vad menas med ordföljd i en mening?
- A) Den totala längden av meningen
- B) Den ordning i vilken orden presenteras
- C) Antalet satsdelar i meningen
- D) Innehållet av meningen
4. Vilken satsdel beskriver handlingen i meningen?
- A) Subjekt
- B) Predikat
- C) Objekt
- D) Attribut
5. Vilken av följande meningar innehåller en bisats?
- A) Jag älskar att läsa.
- B) Jag går till skolan, eftersom jag har lektioner.
- C) Han spelar fotboll.
- D) Vi ses imorgon.
6. Vad är subjektets funktion i en mening?
- A) Anger tid
- B) Anger vem eller vad som gör något
- C) Anger vad som görs
- D) Innehåller adjektiv
7. Vad kallas orden som beskriver substantiv?
- A) Attribut
- B) Predikat
- C) Objekt
- D) Subjekt
8. Vad innebär det att en mening är sammanhängande?
- A) Den innehåller många siffror.
- B) Den har en röd tråd med tydlig struktur.
- C) Den är kort och koncis.
- D) Den är skriven med stora bokstäver.
9. Vilken av dessa meningar är korrekt enligt svensk meningsbyggnad?
- A) Skolan vi går till.
- B) Vi går till skolan.
- C) Till skolan vi går.
- D) Går vi till skolan.
10. Vilken satsdel fungerar som objekt i meningen? “Jag äter en äpple.”
- A) Jag
- B) en äpple
- C) äter
- D) äppel
11. Vilken typ av mening är “Eftersom det regnar, stannar vi inne”?
- A) Huvudsats
- B) Bisats
- C) Frågesats
- D) Uttrycksmening
12. Vilken mening är ett exempel på korrekt ordföljd?
- A) Lisa älskar att sjunga.
- B) Sjunga älskar Lisa att.
- C) Att älskar sjunga Lisa.
- D) Älskar att sjunga Lisa.
13. Vad kallas den del av meningen som ger mer information om subjektet?
- A) Objekt
- B) Predikat
- C) Attribut
- D) Bisats
14. Vilken av följande meningar innehåller ett attribut?
- A) Den stora hunden skäller.
- B) Hunden skäller.
- C) Skäller hunden.
- D) Stora hunden.
15. Vilka av dessa ord är exempel på konjunktioner?
- A) Och, men, eller
- B) Men, så, eftersom
- C) Snabbt, vackert, enkelt
- D) Hennes, vår, min
Resonerande frågor
1. Hur påverkar en korrekt meningsuppbyggnad läsarens förståelse av texten?
Syftet är att få elever att reflektera över vikten av meningsbyggnad i kommunikationen.
2. Ge tre exempel på hur bisatser kan användas för att förtydliga meningar.
Eleverna uppmanas att tänka kreativt och visa sin förståelse för bisatsens roll.
3. Diskutera vikten av att anpassa ordföljden för att förmedla olika nyanser i betydelse.
Genom att resonera om nyansera förståelse får eleverna visa djupare insikter i språket.
4. Kan en mening bli meningsfull utan ett subjekt? Motivera ditt svar.
Frågan syftar till att undersöka elevernas förståelse av grundläggande meningsstrukturer.
5. Hur kan du använda dina kunskaper om satsdelar för att förbättra ditt skrivande?
Detta ger eleverna utrymme för egen reflektion och applicering av teori på praktik.
6. På vilket sätt kan grammatik förändra vår uppfattning om en text?
Syftet är att låta eleverna tänka kritiskt kring grammatikens roll i språklig kommunikation.
7. Diskutera skillnaden mellan huvudsats och bisats och ge exempel.
Genom att formulera en jämförelse erbjuds eleverna möjlighet att demonstrera djup kunskap.
8. Varför är det viktigt att ha en klar struktur i både talad och skriven kommunikation?
Frågan ger elever insikt om kommunikationens grundläggande principer och deras betydelse.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng för faktafrågor (1 poäng per fråga) och resonerande frågor (2 poäng per fråga).
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`