Prov. Matematik. Division. [Åk. 4 – 6]

Prov i Matematik – Division

Årskurs: 6

Ämne: Matematik

Tema: Division

Syfte

Syftet med provet är att testa elevernas förmåga att behärska division med naturliga tal och decimaltal, samt förståelse för division med rest. Provet kopplar till centralt innehåll i matematik för årskurs 6 och syftar till att utveckla elevernas taluppfattning, beräkningsstrategier och problemlösningsförmåga. Genom olika uppgifter får eleverna visa sin förståelse för divisionens principer och tillämpa sina kunskaper i praktiska och teoretiska sammanhang.

Centralt innehåll och betygskriterier

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Taluppfattning och tals användning: division av naturliga tal och decimaltal Eleven kan utföra division av naturliga tal med tillfredsställande resultat Eleven kan utföra division av både naturliga tal och decimaltal med god säkerhet och visa förståelse för division med rest
Matematiska metoder: använda och analysera metoder för beräkningar i vardagliga situationer Eleven kan använda division i olika sammanhang med viss säkerhet Eleven kan välja och använda lämpliga metoder för division i olika sammanhang och redovisa med viss klarhet

[Lgr22, Matematik, Åk 6]

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 18

  1. Vad är 144 delat med 12?
    a) 10
    b) 11
    c) 12
    d) 13
  2. Vad blir kvoten om du delar 275 med 5?
    a) 50
    b) 55
    c) 60
    d) 65
  3. Hur mycket blir 0,6 delat med 0,2?
    a) 1,2
    b) 2
    c) 3
    d) 4
  4. Vad är resten när du delar 37 med 6?
    a) 0
    b) 1
    c) 2
    d) 3
  5. Dela 825 med 25. Vad blir resultatet?
    a) 30
    b) 32
    c) 33
    d) 35
  6. Vilket tal ska du multiplicera med 8 för att få 64?
    a) 6
    b) 7
    c) 8
    d) 9
  7. Vad är 9 delat med 3?
    a) 1
    b) 2
    c) 3
    d) 4
  8. Hur många gånger går talet 4 i 28?
    a) 5
    b) 6
    c) 7
    d) 8
  9. Vad är 3,6 delat med 0,3?
    a) 11
    b) 12
    c) 13
    d) 14
  10. Dela 1000 med 40. Vad blir kvoten?
    a) 20
    b) 25
    c) 30
    d) 35
  11. Vad är 81 delat med 9?
    a) 7
    b) 8
    c) 9
    d) 10
  12. Hur mycket är 56 delat med 7?
    a) 6
    b) 7
    c) 8
    d) 9
  13. Om du delar 92 med 10, vad blir kvoten?
    a) 9,2
    b) 10,2
    c) 11,2
    d) 12,2
  14. Vad är 0,15 delat med 0,05?
    a) 2
    b) 3
    c) 4
    d) 5
  15. Vad blir 150 delat med 15?
    a) 8
    b) 9
    c) 10
    d) 11
  16. Hur mycket är 63 delat med 9?
    a) 6
    b) 7
    c) 8
    d) 9
  17. Dela 49 med 7. Vad är kvoten?
    a) 5
    b) 6
    c) 7
    d) 8
  18. Vad är 0,5 delat med 0,1?
    a) 4
    b) 5
    c) 6
    d) 7

Ordkollen

Antal poäng: 12

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord 1 2 3
Division Att dela upp ett tal i lika delar Att addera flera tal Att multiplicera två tal
Kvot Svaret när man dividerar två tal Resten vid division Det största talet
Rest Det som blir över vid division Svaret på en multiplikation Ett tal multiplicerat med noll
Dividend Talet som ska delas Svaret vid division Multiplikator
Division med rest Division där talet inte går jämnt När man adderar rester Multiplikation med decimaltal
Decimaltal Tal med heltal och decimaldel Tal utan decimaler Tal som är negativt
Multiplikation Upprepad addition Upprepad subtraktion Upprepad division
Delbarhet Om ett tal går jämnt att dela Om ett tal är större än ett annat Om ett tal är mindre än ett annat
Halvera Att dela något i två lika delar Att multiplicera med två Att addera två tal
Täljare Talet ovanför bråkstrecket Talet under bråkstrecket Summan av två tal
Bråk Ett tal som visar en del av en helhet Ett helt tal Ett negativt tal
Faktor Ett tal som används vid multiplikation Ett tal som divideras Ett tal med decimaler

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  • Varför är det viktigt att kunna division med rest? Ge exempel på en situation där det kan vara användbart.
  • Beskriv skillnaden mellan division av heltal och division av decimaltal. Ge exempel.
  • Hur kan man kontrollera att svaret på en divisionsuppgift är rätt? Ge minst två olika metoder.
  • Ett barn har 43 godisbitar som ska delas jämt mellan 6 kompisar. Hur skulle du förklara för barnet hur man räknar ut hur mycket varje kompis får och vad som händer med eventuella rester?
  • Etiskt dilemma: Om du delar 10 äpplen mellan 3 personer, hur tycker du att man ska göra med äpplen som inte går att dela lika? Motivera ditt svar.

Bedömning

Betyg Andel rätt Poäng
E 30 % 15
D 45 % 22,5
C 60 % 30
B 75 % 37,5
A 90 % 45

Poängfördelningen är 18 poäng för faktafrågor, 12 poäng för ordkollen och 20 poäng för de resonerande frågorna. De resonerande frågorna värderas högre per svar eftersom de kräver fördjupad förmåga att formulera och resonera kring matematiska problem.

Tidsuppskattning: Cirka 45–60 minuter.


Modern Tillbaka-knapp