Lektionsplanering
Årskurs: 2
Ämne: Svenska
Tema: Alfabetet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll handlar om att förstå och kunna använda alfabetet. Eleverna ska lära sig att känna igen och namnge bokstäverna, samt att förstå sambandet mellan bokstäver och ljud.
Kunskapskrav
Eleven kan namnge och känna igen bokstäverna i det svenska alfabetet och kan använda denna kunskap i läsning och skrivning.
Lärarledda instruktioner
Introduktion av alfabetet (10 min)
– Presentera alfabetet för eleverna genom att visa upp en stor alfabetplansch.
– Gå igenom varje bokstav och be eleverna upprepa namnet på bokstaven.
– Ge exempel på ord som börjar med varje bokstav.
Ljud och bokstäver (15 min)
– För varje bokstav, diskutera ljudet som bokstaven representerar.
– Göra ljudövningar där eleverna får upprepa ljudet för varje bokstav.
– Använda bilder av föremål som börjar med bokstaven för att hjälpa eleverna skapa kopplingar.
Aktivitet: Alfa-spel (15 min)
– Dela upp klassen i små grupper.
– Ge varje grupp en kortlek med bokstäver. Eleverna ska dra kort och säga ord som börjar med den bokstaven.
– Diskutera tillsammans vad som var lätt och svårt under aktiviteten.
Avslutning och repetition (10 min)
– Repetera alfabetet helt igenom och låt eleverna försöka säga bokstäverna i ordning.
– Diskutera vad eleverna har lärt sig under lektionen.
Aktivitet
Eleverna får rita en bild av ett objekt som börjar med en specifik bokstav och skriva bokstaven under sin bild. Detta utmanar dem att kombinera kreativitet med alfabet-kunskap.
Beräknad tidsåtgång: 10 minuter
Exit-ticket
– Vad heter den första bokstaven i alfabetet?
– Svar: A
– Nämn två ord som börjar med bokstaven B.
– Svar: Boll, Bok
– Vilken bokstav kommer efter D?
– Svar: E
– Säg ljudet av bokstaven M.
– Svar: Mmm…
– Vad heter den sista bokstaven i alfabetet?
– Svar: Ö
Hemläxa
Eleverna ska rita en bild av sitt favoritdjur och skriva vilken bokstav det börjar med. Längd: 50 ord.
Fördjupningsuppgift
Eleverna får i uppgift att skapa en bok med en sida för varje bokstav. Varje sida ska innehålla en bild och ett ord som börjar med den bokstaven. Denna uppgift ger möjlighet att visa kunskap på en högre nivå genom att kombinera läsning, skrivning och kreativitet.
Förslag för nästa lektion
Bokstaveringsövningar
Den nästa lektionen kan handla om olika sätt att stava och kombinera bokstäver till ord. Eleverna får använda sin kunskap från alfabetet för att börja lära sig att läsa och skriva enklare ord. Lektionen bör inkludera aktiviteter där eleverna får experimentera med att bygga ord och bryta ner dem i bokstäver, vilket är avgörande för deras språkutveckling.
Förberedelser
– Förbereda alfabetplansch.
– Samla bilder av olika objekt som börjar med olika bokstäver.
– Göra kortlek med bokstäver.