LEKTIONSPLANERING
Årskurs: 4-6
Ämne: Svenska
Tema: Vänskap och mobbning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Skönlitteratur: Eleverna ska läsa och samtala om skönlitteratur. I åk 4–6 ska eleverna läsa och samtala om skönlitterära och sakprosatexter från olika genrer. | Muntlig framställning: Eleven förbereder och genomför muntliga framställningar med i huvudsak fungerande struktur och innehåll samt viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. |
Berättande texter: Eleverna ska i undervisningen läsa berättande texter och arbeta med att förstå deras struktur och innehåll. | Skriftlig framställning: Eleven skriver olika slags texter med viss språklig variation, i huvudsak fungerande struktur och innehåll samt viss anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang. |
Diskussion och samtal: Eleverna ska delta i samtal och diskussioner, samt reflektera över de texter de läser. | Läsförståelse: Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med flyt och visar grundläggande läsförståelse. |
Läsa och sammanfatta: Eleverna ska läsa och sammanfatta innehåll i texter för att förstå och analysera texten. | Resonemang: Eleven för enkla resonemang om innehållet i olika texter. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
-
Introduktion till boken “Vitsippor och pissråttor” (10 min)
- Berätta om boken och kort introducera huvudkaraktärerna, Kaj och Krister.
- Förklara vad som händer i boken och ge en övergripande sammanfattning.
- Diskutera kort om vad boken handlar om: vänskap, mobbning och att hjälpa varandra.
- Ställ frågor till eleverna för att aktivera deras förförståelse om mobbning och vänskap.
-
Läsning och reflektion (15 min)
- Läs ett utdrag ur boken högt för eleverna.
- Dela ut boken eller utdraget till eleverna och låt dem läsa tyst.
- Diskutera vad som händer i texten och vad eleverna tänker om Karaktärerna Kaj och Krister.
- Ställ frågor om varför Kaj vill hjälpa Krister och hur mobbningen påverkar både honom och Krister.
-
Gruppdiskussion om mobbning (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Låt dem diskutera vad de tror är den största orsaken till mobbning och vad som kan göras åt det.
- Låt varje grupp presentera sina tankar för resten av klassen.
- Sammanfatta diskussionerna och poängtera vikten av att stå upp för varandra.
-
Avslutande reflektion och skrivuppgift (10 min)
- Be eleverna att reflektera i en kort skrivuppgift: “Vad skulle du göra om du var Kaj och såg någon bli mobbad?”
- Låt eleverna skriva ner sina tankar och sedan dela med sig av sina reflektioner i helklass.
- Sammanfatta lektionen och knyt ihop det till vikten av vänskap och att stå upp för varandra.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Vänskap och lojalitet: Kaj ser upp till sin bror Krister och vill hjälpa honom när han blir mobbad. Vänskap kan vara både stärkande och utmanande, och ibland måste man stå upp för sina vänner även om det innebär att man går emot gruppen.
- Mobbningens effekter: Boken beskriver hur mobbning påverkar en person både känslomässigt och fysiskt. Eleverna bör förstå att mobbning kan ha långvariga konsekvenser och hur det är viktigt att ingripa.
- Karaktärsutveckling: Kaj förändras under bokens gång från att vara ett passivt vittne till att aktivt ta ställning och hjälpa sin bror. Detta kan kopplas till utvecklingen av egna värderingar och att agera rätt.
- Berättarteknik: Boken har ett inre och yttre narrativ, där Kaj återger berättelsen om hur konflikten mellan honom och Krister växte. Eleverna kan diskutera hur detta påverkar läsarens förståelse och empati för karaktärerna.
- Lässtrategier: Eleverna lär sig att använda lässtrategier som att förutsäga, sammanfatta och reflektera under och efter läsning för att förstå texten på djupet.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Mobbning | Systematisk fysiskt eller psykiskt våld, ofta i en grupp. | Från engelska “bullying”, som är relaterat till ordet “bull”, som betyder att skrämma eller hota. |
Lojalitet | Att vara trogen eller stå vid någon i alla lägen. | Från latin “legalis”, som betyder “laglig” eller “rättfärdig”. |
Konflikt | En oenighet eller motsättning mellan två eller flera parter. | Från latin “conflictus”, som betyder “att kollidera”. |
Diskussionsfrågor
A. Vad gör du om du ser någon bli mobbad på skolgården?
B. Vad tror du Kaj lärde sig av att hjälpa sin bror Krister?
C. Hur tror du att världen skulle vara om alla alltid hjälpte sina vänner och inte lät någon vara ensam eller mobbad?
Aktivitet
Eleverna ska i grupper skapa en affisch som beskriver hur man som vän kan hjälpa någon som blir mobbad. De ska använda ord och bilder för att illustrera sina idéer. Affischerna ska sättas upp i klassrummet som en påminnelse om vikten av vänskap och att stå upp för varandra. Aktiviteten ger eleverna en möjlighet att tänka kreativt och reflektera över hur man konkret kan agera för att förhindra mobbning.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad handlar boken “Vitsippor och pissråttor” om? | Om Kaj och hans bror Kristers vänskap och mobbning. |
2. Hur hjälper Kaj sin bror? | Han står upp mot Sacke och försöker stoppa mobbningen. |
3. Vad betyder “vänskap” i boken? | Att hjälpa och stå upp för varandra. |
4. Hur reagerade Kaj på mobbningen av sin bror? | Han blev upprörd och ville hjälpa Krister. |
5. Vad är mobbning? | När någon blir utsatt för fysiskt eller psykiskt våld upprepade gånger. |
6. Hur kändes det för Kaj att vara en “hjälte” för sin bror? | Han kände sig modig och stolt. |
7. Vad innebär lojalitet för dig? | Att stå vid någon oavsett vad som händer. |
8. Hur kan vi stoppa mobbning i skolan? | Genom att stå upp för varandra och prata om det. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort berättelse om en gång de hjälpte en vän eller någon annan i en svår situation. Berättelsen ska beskriva vad som hände, vad de gjorde för att hjälpa och hur de kände efteråt. Hemuppgiften ska hjälpa eleverna att reflektera över betydelsen av vänskap och stödja deras egna handlingar i framtida sociala situationer.
Citat
”Det är inte hur mycket vi gör, utan hur mycket kärlek vi lägger i det vi gör som avgör hur mycket vi gör.” – Moder Teresa, 1976
Detta citat betonar vikten av att ge av sig själv för andra, vilket är något Kaj gör för sin bror i boken. Det handlar inte om de stora gesterna, utan om de små handlingarna som visar kärlek och omsorg.