Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 1
Tema: Svenska essäer och skönlitteratur: Tomas Tranströmer och Essäistikens Utveckling
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Eleverna ska läsa och analysera essäer och skönlitterära verk, med fokus på Tomas Tranströmers essäistik samt hur den utvecklades och dess stilistiska drag.
Kunskapskrav:
Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera essäer och skönlitteratur samt diskutera deras teman, stil och betydelse i en kulturell kontext.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till essäistik och skönlitteratur (15 min)
- Presentera vad en essä är och dess kännetecken som litterär form.
- Diskutera Tomas Tranströmers liv och hur hans erfarenheter präglade hans essäer och poesi.
- Ge exempel på centrala verk av Tranströmer och hur de reflekterar hans stil och teman.
Centrala teman i Tranströmers verk (15 min)
- Analysera vanliga teman i Tranströmers essäistik, såsom natur, identitet och existentiella frågor.
- Diskutera hur Tranströmers språk och stil bidrar till att fördjupa dessa teman.
- Engagera eleverna i en diskussion om hur Tranströmers tankar fortfarande påverkar litteraturen och kulturen idag.
Läsning och analys av textutdrag (10 min)
- Läs utvalda utdrag från Tranströmers essäer och dikter gemensamt i klassen.
- Diskutera språk, stil och symbolik i texterna.
- Be eleverna att reflektera över hur dessa teman och stilar uttrycker Tranströmers syn på världen.
Gruppdiskussion och presentation (10 min)
- Dela in klassen i grupper där varje grupp får i uppdrag att analysera ett specifikt verk av Tomas Tranströmers.
- Grupperna ska förbereda korta presentationer där de delar med sig av sina insikter och analyser av verket, inklusive teman och stil.
- Låt grupperna presentera sina resultat för klassen.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en egen essä där de reflekterar över ett ämne av eget val, kopplat till teman diskuteras i klassen, eller inspirerat av Tranströmers stil. Essän ska ha en tydlig struktur med inledning, huvuddel och avslutning, där de uttrycker sina egna åsikter och reflektioner. Varje elev ska förbereda att läsa upp ett stycke ur sin essä för klassen.
Exit-ticket
- Vilka insikter fick du om essäistik och Tranströmers stil genom dagens lektion? Svar: [Öppen fråga]
- Nämn ett centralt tema i Tranströmers verk som du tyckte var intressant. Svar: [Öppen fråga]
- Hur har dina tankar om essäistik förändrats efter dagens lektion? Svar: [Öppen fråga]
- Vilka känslor eller tankar väcktes av de texter vi läste? Svar: [Öppen fråga]
- Hur kan essäer påverka våra tankar om samhälle och kultur? Svar: [Öppen fråga]