Lektionsplanering
Årskurs: Fritidshem
Ämne: Fritidsverksamhet
Tema: Kreativa lekar och aktiviteter
Koppling till styrdokument
Denna lektionsplanering syftar till att stärka barns förmåga att använda sin kreativa förmåga i lekar och aktiviteter. Fokus ligger på att uppmuntra eleverna att skapa sina egna lekar, samtidigt som de arbetar tillsammans och använder material från sin omgivning för att främja fantasi och samarbetsförmåga.
Centralt innehåll
Eleverna ska kunna delta i och organisera lekar som involverar kreativitet och fantasi. De ska också kunna samarbeta med andra och visa förståelse för vikten av att inkludera alla i leken.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till kreativa lekar (10 min)
• Presentera konceptet med kreativa lekar och hur man kan använda olika material för att skapa lekar.
• Ge exempel på lekar som fokuserar på fantasi, till exempel att skapa egna roller eller scenarier.
• Diskutera vikten av att tänka kreativt och hur det kan göra lekar mer roliga.
Gruppindelning och brainstormarbete (15 min)
• Dela in eleverna i mindre grupper för att uppmuntra idéutbyte.
• Låt grupperna brainstorma idéer för egna lekar och aktiviteter de skulle vilja skapa.
• Stödja grupperna i att tänka på hur de kan använda material från sin omgivning och hur lekarna kan inkludera olika färdigheter.
Genomförande av kreativa lekar (20 min)
• Låt grupperna presentera och genomföra sina egna skapade lekar.
• Observera och ge stöd under lekarna, samt uppmuntra eleverna att använda kreativitet för att utveckla spelen vidare.
• Utvärdera lekarna tillsammans efter genomförandet och diskutera vad som fungerade bra.
Avslutning och reflektion (5 min)
• Samla eleverna för att reflektera över sina kreativa erfarenheter under lektionen.
• Be dem dela med sig av vad de lärde sig och hur de kände sig när de blev kreativa.
• Diskutera vad som gör en lek rolig och hur man kan inspirera andra i lekar.
Aktivitet
Eleverna få i uppdrag att skapa en egen lek eller aktivitet, inklusive regler och material som behövs. Denna aktivitet uppmuntrar dem att utnyttja sin fantasi och samarbetsförmåga.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
1. Vad gör en lek kreativ?
• När man använder sin fantasi för att skapa något nytt och unikt.
2. Nämn en sak som du använde för att skapa din lek.
• Svaren kan variera beroende på material som hittade i omgivningen.
3. Hur kändes det att arbeta i grupp?
• Eleverna kan reflektera över samarbetet, tillfredsställelsen och spänningen.
4. Vad lärde du dig om att skapa lekar?
• Eleverna kan svara med sina egna insikter om kreativitet och samarbete.
5. Hur kan man inkludera andra i en lek?
• Genom att bjuda in dem att delta och lyssna på deras idéer.
Hemläxa
Be eleverna att skriva en kort reflektion (150-200 ord) om en lek de skulle vilja skapa hemma och varför den skulle vara rolig.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få i uppgift att skapa en mer strukturerad lek med tydliga regler och mål, och de ska även dokumentera hur leken skulle kunna genomföras samt vilka material som krävs. I sin beskrivning ska de också inkludera strategier för hur de kan involvera andra i leken.
Förslag för nästa lektion
Tema: Samarbetslekar och teambuilding
I nästa lektion kan fokus ligga på lekar som främjar samarbete och teambuilding, vilket bygger vidare på de kreativa lekarna. Genom att arbeta tillsammans för att lösa uppgifter och genomföra utmaningar kommer eleverna att lära sig hur man kommunicerar och fungerar effektivt i grupp.
Förberedelser
• Förbered olika material som kan användas för de kreativa lekarna.
• Tänk på möjliga platser där lekarna kan genomföras utomhus eller i en lämplig inomhusmiljö.
• Skapa en lista med exempel på kreativa lekar och kompletterande material som kan inspirera eleverna.