En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Svenska 1 – Tomas Tranströmer och Postmodernismen

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering: Tomas Tranströmer – Postmodernismen och Det fördolda

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Svenska 1

Tema: Tomas Tranströmer – Postmodernismen och Det fördolda

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på att förstå Tomas Tranströmers poesi och hur den relaterar till postmodernismen. Eleverna kommer att analysera teman i hans mest kända verk, inklusive “17 dikter” och “Det talade språket”. De kommer särskilt att utforska hur Tranströmers språk, symbolik och dolda teman speglar individens och samhällets komplexitet.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna analysera och diskutera centrala teman och stilgrepp i lyriska verk, och förstå hur dessa relaterar till postmodernismens samhälleliga och kulturella kontext.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Tomas Tranströmer och postmodernismen (10 min)

  • Kort presentation av Tomas Tranströmers liv och litterära karriär.
  • Genomgång av postmodernism som litterär rörelse och dess kännetecken.
  • Diskutera Tranströmers plats i den svenska litteraturen och hans roll i den internationella litterära scenen.

Teman i Tranströmers poesi (15 min)

  • Översikt av centrala dikter, såsom “Romanska bågar” och “Alkestis”.
  • Identifiera och diskutera teman som minne, identitet och det fördolda.
  • Reflektera över hur Tranströmers språk och stil skapar djup och komplexitet i hans verk.

Gruppdiskussion och analys (15 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem specifika dikter av Tranströmers att diskutera.
  • Varje grupp förbereder en kort presentation av sina insikter om poetiska tekniker och teman.
  • Diskutera hur Tranströmers teman relaterar till deras egna liv och känslor, och hur det fördolda kan tolkas.

Avslutande reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionen och vad eleverna har lärt sig.
  • Reflektera över Tranströmers stil och hur den fortsätter att påverka dagens poesi och litteratur.
  • Förbereda eleverna för den kommande aktiviteten.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en egen dikt (max 500 ord) som utforskar ett “fördolt” tema i deras liv, inspirerad av Tranströmers stil. De uppmanas att använda symbolik och metaforer för att uttrycka sina tankar och känslor. Diktens fokus kan vara minnen, drömmar eller egna upplevelser som inte alltid är uppenbara för andra. Eleverna kommer att dela sina dikter i små grupper och ge varandra feedback.

Exit-ticket

  • Vad kännetecknar Tranströmers poesi i termer av språk och stil? Svar: Tranströmers poesi präglas av ett enkelt men djupt språk, med starka bilder och symboler som ger flera tolkningsnivåer.
  • Vilka teman är centrala i hans verk? Svar: Teman kring identitet, minne, och det dolda i människors liv är centrala i Tranströmers poesi.
  • Hur kan man tolka Tranströmers användning av natur och miljö i sina dikter? Svar: Naturen används ofta som en spegel för inre liv och känslor, vilket ger en djupare dimension till dikterna.