Lektionsplanering: Svenska som andraspråk 1
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 1
Tema: Skapa och Presentera En Egen Berättelse
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar skrivprocessen, inklusive idéutveckling, planering, skrivande och presentation av egna berättelser.
Kunskapskrav
Eleven skriver olika slags texter med relativt god språklig variation, fungerande struktur och innehåll samt relativt god anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till Berättelsens Struktur (10 min)
- Presentera de grundläggande delarna av en berättelse: inledning, handling, klimax och avslut.
- Diskutera hur man skapar intressanta karaktärer och miljöer som engagerar läsaren.
Idégenerering (15 min)
- Ge eleverna tid att brainstorma idéer för sina egna berättelser.
- Använd exempel som kan inspirera, såsom personliga erfarenheter, fantasi eller händelser i samhället.
- Låt dem skriva ner sina idéer och diskutera dem med klasskamrat.
Skrivande av Berättelsen (15 min)
- Eleverna börjar skriva sin berättelse baserat på sina idéer.
- Betona vikten av att använda beskrivande språk och konkretisera sina tankar.
- Läraren går runt och ger individuell feedback till eleverna.
Förberedelse för Presentation (10 min)
- Diskutera hur man presenterar en berättelse för en publik.
- Ge tips om kroppsspråk, röstläge och engagemang.
- Ge tid för eleverna att förbereda sig att läsa eller berätta sin historia för klassen.
Aktivitet
Eleverna ska förbereda en 2-3 minuters presentation där de berättar sin historia för klassen. De ska sträva efter att vara engagerande och tydliga, och få andra att vilja lyssna.
Exit-ticket
- Vilken del av berättelsens struktur tycker du är mest utmanande att skriva? Svar: (Personlig reflektion från eleven).
- Hur kan en engagerande karaktär påverka berättelsen? Svar: En intressant karaktär kan göra berättelsen mer relaterbar och fängslande för läsaren.
- Nämn ett beskrivande ord eller bildspråk du använde i din berättelse. Svar: (Elevens eget exempel).
- Vad gjorde du för att göra din berättelse mer levande? Svar: (Beskrivning av tekniker eller exempel från deras berättelse).
- Hur kändes det att dela din berättelse med andra? Svar: (Personlig reflektion från eleven).